Blåsarkvintett på Berlinturné

Maria Lundbak och Jacob Maczynski
Två nöjda medlemmar ur Musikhögskolans blåsarkvintett, Jacob Maczynski och Maria Lundbak, nyss hemkomna från en tio dagar lång turné till Berlin som representanter för Sverige i ungdomsprojektet The Young North.

Inom ramen för projektet The Young North åkte fem studenter från Musikhögskolan i Malmö till Berlin för att under 10 dagar ge 11 konserter; en resa som kom att betyda mycket för blåsarkvintetten.
– Vi förvandlades till en riktig ensemble under turnén, förklarar oboisten Maria Lundbak.
– När vi kom hem sa vi till varandra att det här ska vi satsa på.

Blåsarkvintetten bestående av Agata Tucholka på flöjt, Maria Lundbak på oboe, Rebecca Serrander på klarinett, Jacob Maczynski på horn och Edgars Reimanis på fagott, fick äran att representera Sverige i ungdomsprojektet The Young North vars syfte är att förena de fem nordiska länderna och koppla dem till Tyskland. Förutom workshops och en omfattande orkesterkurs innehöll projektet en veckolång konsertturné, där de inbjudna ensemblerna fick möta en publik bestående av framförallt barn och ungdomar.

– Det känns bra att kunna inspirera potentiella framtida musiker, plus att responsen från publiken är fantastisk, förklarar Jacob Maczynski och fortsätter:

– Jag ser gärna att fler konserter riktar sig mot barn och unga.

Syftet med konsertturnén var att introducera Carl Nielsen och Jean Sibelius för publiken, två kompositörer som båda firar 150-årsjubileum i år. Med Nielsens kvintett i notfacket avverkade blåsarkvintetten 11 konserter under turnén, varav nio hölls på grund- och gymnasieskolor runt om i Berlin. Den inledande konserten gick av stapeln i en fullsatt Berlinfilharmonins kammarmusiksal och den avslutande på Nordiska ambassaderna i Berlin. Det var lite nervöst förklarar Maria Lundbak och tillägger:

– Men vi arbetade metodiskt och professionellt och vi inser nu i efterhand att det inte finns några spelsituationer som vi inte klarar av. Det spelar ingen roll om vi bara har fem minuter på oss att värma upp eller om vi inte hinner testa akustiken; turnén lärde oss att vi bara kan tuta och köra, berättar Maria.

– Ja, det var nyttigt att få pröva på olika spelsituationer, fyller Jacob i.

Initiativtagare till projektet är Andreas Peer Kähler, dirigent och ledare för German-Scandinavian Youth Philharmonic. I november förra året besökte han Musikhögskolan i Malmö för att hålla en masterclass med blåsarkvintetten. Under fem dagar fokuserade man på Nielsens kvintett, en intensiv och lärorik period vilken också blev ett slags genrep inför den stundande turnén inom projektet.

– Nielsen är inte direkt lättlyssnad så vi var lite oroliga inför just konserterna med barn i publiken. Att det slutade med att vi fick ge autografer till barnen var ju bara fantastiskt, berättar Jacob Maczynski.

– Det var fantastiskt roligt och oväntat att barnen var så pass intresserade av musiken och våra instrument. Deras ärliga uttryck och nyfikenhet var verkligen inspirerande, säger Maria.

Under skolkonserterna valde ensemblen att spela sista satsen ur Nielsens kvintett, eftersom den har en bred variation där varje instrument kommer till sin rätt.

– ”Såhär låter hornet och här hör ni oboen”. Det blev snabbt uppenbart att barnen behövde muntliga kommentarer från oss om musiken för att inte tappa fokus på lyssnandet . Det var något nytt som vi fick lov att lära oss, förklarar Maria.

Vad kostar ett horn? Hur många timmar övar ni om dagen? Har ni ett liv vid sidan om musiken? Lyssnar ni bara på klassisk musik? Frågorna från publiken var många och lämnade inga tvivel om att blåsarkvintetten från Musikhögskolan i Malmö hade gjort ett stort intryck i Berlin.

JOHAN ANTONI, text
LEIF JOHANSSON, foto