Celebert besök av världscellisten Ursula Smith

Smith Ursula
Celloprofessor Ursula Smith undervisade Musikhögskolans stråkstudenter i stråkkvartettspel.

Som cellosolist har hon arbetat med kända dirigenter såsom Mark Wigglesworth, Jorma Panula, Nicholas Kraemer och Andrew Litton och hon har framträtt med orkestrar som t ex Philharmonia och The Goldberg Ensemble.

Under åren 2006 till 2012 framträdde Ursula Smith på Europas stora konsertscener som cellist i den världsberömda stråkkvartetten The Zehetmair String Quartet. Numera är hon celloprofessor vid Guildhall School of Music and Drama i London och undervisar i cello och kammarmusik vid Conservatorium Maastricht i Holland. Dessa arbeten kombinerar hon med flitiga gästlärarbesök vid de mest välrenommerade musikhögskolorna i Europa. Hon bor i Köpenhamn, där hon kan ha hela världen som arbetsfält.

Musikhögskolans stråkstudenter i åk 2–5 har under hösten gått en kurs i stråkkvartettspel inom ramen för kammarmusikundervisningen. Denna kurs, som är en viktig hörnsten i stråkprogrammet för dem, har resulterat i att sex kvartetter har förberett repertoar att arbeta med inför fredagen den 18 november, då det var upp till bevis och en heldags extra duvning i stråkkvartettspel med Prof. Ursula Smith.

Smith Ursula

Här repeteras första satsen ur Felix Mendelssohn 2:a stråkkvartett i a moll av studenterna Rose-Marie Björklund - violin, Sejla Glinac - violin, Olivia Ottervald - viola samt Ingrid Nordenhake - cello. Ursula Smith tar själv tillfälligt över cellospelet för att illustrera sina musikaliska intentioner.

– Jag tycker Ursula var en jättebra och inspirerande lärare. Hon sa många bra saker, som vi i kvartetten får arbeta vidare med, summerar primarien Rose-Marie Björklund, sitt timmeslånga masterclasspass.

Gästlärarbesöket av Prof. Ursula Smith var initierat av Henrik Frendin, professor i viola & kammarmusik vid Musikhögskolan i Malmö.

OVE TORSTENSSON
text & foto