David Ribe tog andraplatsen i Uppsala tonsättartävling 2014

Stort grattis David till andraplatsen och en prischeck på 20 000 kr! Hur känns det?

– Det känns verkligen bra! Jag är mycket stolt och glad över min andraplats, även om det såklart hade varit ännu roligare om man vunnit tävlingen. Finalkvällen kändes bra och avslappnad för min del, men när vi kom in i tävlingens slutskede och när vinnarna skulle tillkännages, blev det lite pirrigt. Eftersom tillkännagivandet skedde i omvänd ordning med tredjepristagaren först, ville man ju vänta så länge som möjligt med att få höra sitt namn läsas upp. Dock inte alltför länge, vilket ju skulle innebära att man inte nått någon av de tre främsta placeringarna.

David Riebe tävlade med stycket Geopoliticus Child, som är inspirerad av en målning av den kände spanske målaren Salvador Dali.

– Det är lite speciellt med en tonsättartävling, eftersom vi som tävlar mot varandra i finalen egentligen redan gjort vår prestation. Vi har ju lämnat ifrån oss våra tävlingsbidrag och kan inte göra något mer för utgången av själva tävlingen. Detta gör ju att vi kan slappna av på ett helt annat sätt än t ex tävlande på ett instrument eller i sång, som nervöst går och väntar på sin tur att gå in på scenen och spela. Vi som gått till final hade det verkligen jättetrevligt tillsammans både under Uppsala Kammarorkesters repetitioner av styckena och sedan under själva finalkvällen den 13 mars.

Just nu har David studieuppehåll efter att ha gått första året av två på kompositionsutbildningen, masternivån vid Musikhögskolan i Malmö.

– Att kunna delta i kompositionstävlingar än en av huvudanledningarna till att jag har tagit ett års studieuppehåll. När man studerar är det så många projekt man är involverad i att det inte finns tid att hinna med att skriva musik till tävlingar också.

Inför höstterminens början planerar David att återuppta sina studier vid Musikhögskolan i Malmö och hoppas kunna krydda detta sitt sista år på masterutbildningen med en utbytestermin i Frankrike, närmare bestämt i Lyon, där Musikkonservatoriet och kompositionsprofessor Philiphe Hurel står överst på önskelistan, avslutar David Riebe från en knastrig mobiltelefon på tåget tillbaka till Malmö dagen efter finalen.

Amerikansk tonsättare tog hem vinsten

Även Musikhögskolans kompositionsstudent, Christos Ntovas, gick vidare till en hedrande finalplats i tävlingen med stycket Nepheles for Orchestra. Christos går sitt första år av två på masterutbildningen.

Första pris i Uppsala Tonsättartävling gick till den i Sverige verksamme amerikanske tonsättaren Matthew Peterson med stycket And all the trees of the field will clap their hands. Men inte nog med att han vann tävlingen – han vann dessutom "Publikens pris", som avgjordes genom röstning i konsertsalen och på webben. Matthew Peterson premieras med 50 000 kr och får sitt verk framfört av nio professionella orkestrar i Sverige och Finland. Stort grattis Matthew till storslam i denna prestigefyllda tonsättartävling. På tredje plats kom amerikanskan Molly Kien.

Senaste gången Uppsala Tonsättartävling genomfördes var 2012, då Daniel Fjellström, även han kompositionsstudent i Malmö, tog hem segern. Uppsala Kammarorkester framförde de sex finalisternas verk och hela evenemanet direktsändes i Sveriges Radio P2. Tonsättartävlingen lockade sammanlagt 38 deltagare.

Ove Torstensson