Filip Draglund vann Ljunggrenska tävlingen

Filip Draglund
Foto: Stina Gullander

Filip Draglund, trumpetare och tillika student vid Musikhögskolan i Malmö, har vunnit förstapris i Ljungrenska tävlingen. Prissumman på 100 000:- är utformad som ett stipendium för fortsatta högre studier.

Juryn, som bland annat bestod av pianisten Oskar Ekberg, klarinettisten Kjell Fagéus och GörteborgsOperans före detta konstnärliga ledare Lise-Lotte Axelsson, beskriver Draglund som en ”Exceptionell talang som med bländade teknik får sitt instrument att sjunga".

Tidigare har Filip Draglund vunnit bland annat Rosenborg-Gehrmans studiestipendium och Sten K Johnsons musikstipendier. De senaste åren har han dessutom varit solist i flera stora europeiska musiksammanhang. Just nu studerar Filip Draglund det andra året på solistdiplomutbildningen vid Musikhögskolan i Malmö för Håkan Hardenberger.

Filip Draglunds debutkonsert äger rum säsongen 2014/2015 tillsammans med Helsingborgs Symfoniorkester.