SVT2 sänder historisk öppningskonsert med MSO

Du som inte hade möjlighet att se öppningskonserten med MSO på Malmö Live konserthus från 28–29/8 får en ny chans att uppleva konserten när SVT2 sänder den i sin helhet lördag 10 oktober kl 20.20 samt söndag 11 oktober kl 14.15.

Så här såg förhandsinformationen ut inför de två öppningskonserterna i augusti:

Fram med champagnen! Festen vi alla väntat så länge på blir nu verklighet 28–29 augusti.

Då bjuder nämligen Malmö Symfoniorkester och chefsdirigent Marc Soustrot in till två storslagna öppningskonserter i sitt nya hem, konserthuset Malmö Live. Invigningsdagarna till ära bjuds på ett uruppförande med det specialbeställda verket In i evigheten av kompositören Rolf Martinsson med sopranen Lisa Larsson som solist. Världstrumpetaren Håkan Hardenberger fortsätter konserten med det jazzinfluerade stycket From the Wreckage från 2004 av den engelske kompositören Mark-Antony Turnage. Efter pausen klämmer MSO och Soustrot i med Hector Berlioz mastodonta verk Symphonie fantastique.

Tre av huvudpersonerna har för övrigt en stark anknytning till Musikhögskolan i Malmö. Rolf Martinsson och Håkan Hardenberger är båda sedan länge professorer vid skolan och sopranen Lisa Larsson gick en musikerutbildning här i slutet av 1980-talet. Efter en internationell sångkarriär är hon nu tillbaka i sin utbildningsstad, Malmö.

ÖPPNINGSKONSERT LÖRDAG 29 AUGUSTI KL 15.00, MALMÖ LIVE

Rolf Martinsson (1956)
In i evigheten (uruppförande)
Solist: Lisa Larsson, sopran