Internationalisering i lärarutbildningen

Lars och Anna

Musikhögskolan går in i nytt virtuellt samarbetsprojekt med universitet i Sydafrika, Nya Zeeland, Irland och Hongkong.

Strax före jul deltog två företrädare för Ämneslärarutbildningen i musik vid Musikhögskolan, Anna Houmann, universitetslektor i musikpedagogik och Lars Andersson, utbildningsledare, i en U21-workshop i Hongkong med titeln Innovation in Education. Syftet var att se om internationaliseringen inom Ämneslärarutbildningen kunde stärkas genom virtuella samarbetsprojekt, där förebilden var ett virtuellt projekt vid tandläkarutbildningen vid University of British Columbia i Kanada i samarbete med University of Hong Kong.

Resultatet av workshopen i Hongkong blev tre projekt inom lärarutbildning varav ett är ett initiativ av Lunds universitet, med Anna Houmann som projektledare, där studenterna bygger sin idealskola och sedan får feedback genom s.k. peer review av andra studenter vid lärarutbildningar i andra delar av världen. Ämneslärarutbildningen vid Musikhögskolan kommer att genomföra ett pilotprojekt under våren 2015 för att sedan dra igång projektet i skarpt läge under vårterminen 2016. Samarbetspartners i idealskoleprojektet är University of Johannesburg, Sydafrika, University of Auckland, Nya Zeeland, University College of Dublin, Irland och University of Hong Kong.

– Jag bedömer projektet som mycket intressant för att stärka internationaliseringen i lärarutbildningen vid Lunds universitet på ett mycket konkret sätt. Jag har pratat med min kollega, Sinikka Neuhaus, utbildningschef vid Institutionen för utbildningsvetenskap vid Campus Helsingborg om möjligheterna att även involvera lärarutbildningen vid Campus Helsingborg i något av de tre projekten. Vi planerar att ha ett möte i samband med U21-mötet och AERA-konferensen i Chicago, som både jag och Sinikka kommer att delta i, och då kan vi se hur vi kan gå vidare, avslutar Lars Andersson.

OVE TORSTENSSON