Introvecka med varmt mottagande av skolans nya studenter

Det blev ett i dubbel bemärkelse varmt mottagande av Musikhögskolans drygt 100 nya studenter under deras första studievecka 22–26 augusti.

Inte nog med att personal och studentkår gjorde sitt yttersta för att på bästa sätt lotsa in dem i skolans rutiner, ge viktig utbildningsinformation samt en inspirerande musikalisk kickstart på läsåret i form av olika lärarledda workshops. Vädret visade sig också från sin allra bästa sida under veckan och kulminerade under fredagen med sommarens högsta temperatur.

Veckan musikaliska morot för studenterna var utan tvivel musicerandet i olika ensembler, ledda av några av Musikhögskolans mest erfarna lärare. Här fanns en ensemble i tidig musik (lärare: Cecilia Kjelldén), folk- och världsmusikensembler (Lärare: Mats Edén och Pär Moberg), congasensemble (lärare: Tina Quartey) samt en ensemble bestående av sång, rörelse och otraditionella rytminstrument som gick under namnet A cappella med groove (lärare: Johan Hallström). Svenska och internationella studenter med olika genreinriktning på sina studier blandades friskt i grupperna – allt i syfte att ge dem nya musikaliska upplevelser samt få igång spännande musikaliska och personliga möten tidigt i utbildningen.

Musikhögskolan har 600 studenter, varav ett 30-tal är internationella studenter från främst Norden och övriga Europa. Dessa internationella studenter fick förutom grundprogrammet även en handgriplig vidareutbildning i begreppet ”Swedish fika”, en uppgift alla verkade gå in för till hundra procent.

Studentkåren vid Musikhögskolan tog väl hand om sina nya blivande medlemmar och ordnade en lång rad sociala kvällsaktiviteter för dem i Pildammsparken, på Möllevångstorget och i Folkets park.

Veckans musikaliska arbete i olika ensembler avslutades med en genrebred och annorlunda konsert i Rosenbergsalen, där alla studenter fick framträda tillsammans och kunde visa hur duktiga och studiebegåvade de är. Förutom de fem olika ensemblernas låtar framförde studenterna även en sång tillsammans, ”Blooming Heather”, som resulterade i publikens högljudda ovationer.
Lyssna på ett klipp från repetitionsarbetet

Kvällen avslutades med en buffé och fest, som tack vare det fantastiska vädret kunde förläggas till skolans innergård, där en jazzensemble stod för den musikaliska inramningen. Maten, dryckerna, människorna och de inspirerande samtalen i den ljumma kvällen där blev helt magisk!
När mörkret lade sig över Malmö tog ett coverband, som spelade schlagerlåtar och andra hits, över inomhus och det fanns goda möjligheter till karaoke tillsammans med ett liveband på hög professionell nivå. Många tog chansen att släppa loss sin musikaliska.

Men, på måndag börjar det riktiga allvaret för alla studenter. Då möter även studenter i årskurserna 2–5 upp och den ordinarie undervisningen drar igång på alla håll och kanter i huset. Redan kl 07.00 kommer de första studenterna till skolan för att lägga beslag på hett eftertraktade övningsrum. Det nya läsåret är därmed igång!

OVE TORSTENSSON

Missing media item.