JAA-stiftelsen delar ut närmare en halv miljon

ida-allan
Två av stipendiaterna studerar vid Musikhögskolan i Malmö – Ida Ränzlöv - sång och Allan Timofeitchik - piano.

Familjen John Anderssons i Anderslöv stiftelse och Musikhögskolan i Malmö har den stora glädjen att våren 2016 för åttonde gången dela ut stipendier med en sammanlagd summa av 450 000 kr till studerande med klassisk inriktning inom områdena sång, violin/viola, piano och cello.

Stipendierna är indelade i två grupper – en för studerande på högskolenivå och en för studerande på gymnasienivå. Provspelning för stipendierna sker inför jury.

Studerande på högskolenivå:

För studerande på högskolenivå utdelas fyra stipendier om vardera ca 82.500 SEK till studerande vid musikhögskola eller motsvarande. Sökande skall vara svensk medborgare. Behörig att söka är också svensk medborgare som bedriver högre studier i ett annat land.
Årets fyra stipendier tilldelas:

Ida Ränzlöv – sång
Ida är född i Helsingborg, men flyttade som åttaåring till Stockholm med sina föräldrar. Hon tar i vår kandidatexamen vid Musikhögskolan i Malmö och har under sina tre år bl a studerat för sånglärare Britta Johansson och Conny Antonov i musikalisk instudering.

Allan Timofeitchik – piano
Allan kommer från Sundsvall. Just nu studerar han vid Musikhögskolan i Malmö på masternivån för prof. Hans Pålsson. Han gjorde en kritikerrosad debut våren 2014 med Beethovens tredje pianokonsert tillsammans med Sundsvalls Orkesterförening.

Lovisa Ehrenkrona – violin
Lovisa kommer från Linköping. Sedan 2015 studerar hon för den framstående violinisten och pedagogen Isabelle van Keulen i Hochschule Luzern, Schweiz. Lovisa har framträtt solistiskt bland annat med Norges Musikhøgskoles Kammerorkester och Norrköpings Symfoniorkester.

Daniel Tengberg – violoncell
Daniel tog sin masterexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 2014. Sedan slutet av 2014 arbetar han som alternerande stämledare i kammarorkestern Musica Vitae i Växjö.

Studerande på gymnasienivå:

Enligt stiftelsens regler skall gymnasisterna gå i årskurs tre och vara folkbokförda i Skåne och studera inom områdena sång, violin/viola, piano och cello. Denna grupp får 20.000 SEK vardera.

Tora Larsson – sång
Marta Cecilia Saelöen – sång
Evi Wang – piano
Veronica Åkesson – piano
Markus Bäckerud – violin
Tilde Alvesalo – violoncell

Utdelning
Utdelningen äger rum i Anderslövs kyrka fredagen den 3 juni 2016 kl 18.30. Stipendiaterna kommer att framföra ett soloverk i samband med utdelningsceremonin. Konferencier är Sixten Nordström. Pianisten Olle Sjöberg kommer att medverka som ackompanjatör. Fri entré.

Familjen John Anderssons i Anderslöv stiftelse
Syskonen Inga och Lars Andersson, Anderslöv, avled båda 2007 och hade i sina testamenten gjort upp riktlinjerna för en stiftelse vars namn är Familjen John Anderssons i Anderslöv Stiftelse.

Stiftelsen bygger på den företagsamhet och det engagemang som John Andersson (1881–1967) grundlade och som sedan förvaltades av hans barn. Familjen präglades av Johns affärsliv och hans stora engagemang i Anderslöv och bygden. Men musiken fanns på ett självklart sätt närvarande i familjelivet. När släkten träffades spelade och sjöng man tillsammans. Barnen fick lära sig spela piano och fiol och John spelade själv cello.

Stiftelsens inriktning är att tillgodose och främja vidareutbildningen av musikalisk ungdom inom instrumentgrupperna sång, violin/viola, piano och cello. Stiftelsens styrelse består idag av ordförande Mikael Ottosson, Ingrid Andersson och Eva Andersson.
För ytterligare information om stiftelsen – kontakta Eva Andersson, 0730-571043.

Stipendierna administreras i samarbete med Musikhögskolan i Malmö och utdelningen i samarbete med Anderslövs församling.

Ytterligare information
Har Du frågor om stipendiaterna – kontakta stipendiehandläggare Lena Arstam,