Malmö segrade i schlagertävlingen Riks-SMASK 2017!

Eine Deutsche
Låten "Eine Deutsche": Övre raden: från vänster Petter Ferneman, Elias Jakobsson, Aaron Lindström, Anton Hemström. Undre raden: Jonna Glennåker, Malin Hilding.

Musikhögskolan i Malmö tog för tredje gången i rad hem schlagerfestivaltävlingen mellan Sveriges musikhögskolor, den s k Riks-SMASK.

De hade färdats många mil med siktet inställt på att gräva guld i Arvika. 100 mil närmare bestämt. Men det var värt varenda kilometer av sömnlös resa med tanke på det de tävlande fick uppleva. Lördagen den 27 maj, i en välfylld Arvika sporthall, segrade nämligen Musikhögskolan i Malmö på 80 poäng med låten Eine Deutsche. Tvåan fick 74 poäng och på delad fjärdeplats kom Malmös andra bidrag, låten SKAM, med 54 poäng. Värd för årets tävling var Musikhögskolan Ingesund.

Detta var tredje året i rad som Malmö vann riksfinalen och nu leder vi riksligan i flest vinster, hela 8 stycken!

Som kuriosa kan nämnas att det är andra året i rad som studenten Petter Ferneman skriver musiken till segrarlåten i Riks-SMASK. Förra året tog han hem segern med "Nybakat bröd" via artistduon "Systrarna Baktakt". Båda åren skrev han även texten tillsammans med Malin Hilding. Vilket fantastiskt C V kommer inte Petter och Malin kunna skriva efter dessa båda bedrifter!

Lyssna på hela finalen

OVE TORSTENSSON
text

RESULTAT AV RIKS-SMASK 2017