Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Med det gemensamma lärandet i fokus

Anna Houmann och Patrik Norrman
Anna Houmann och Patrik Norrman samtalar om det gemensamma lärandet.

Lunds universitet skapade en ny tradition genom att fira sin s k Årshögtid i slutet av januari i Universitetsaulan i Lund. Ett flertal priser delades ut med högtidlig och festlig inramning. Bland annat delade Lunds universitets studenter ut tre pedagogiska priser för utmärkta lärarinsatser inom undervisningen, varav ett av prisen gick till Anna Houmann, universitetslektor i metodik vid Musikhögskolan i Malmö. Patrik Norrman, språkrör för Studentkåren vid Konstnärliga fakulteten, skötte utdelningen.

Veckan efter högtidligheterna i Lund träffade jag Anna och Patrik i en lugnare miljö för ett djupare samtal om priset, dess symbolvärde och om det långsiktiga arbetet inom Studentkåren.

– Det är både glädjande och hedrande att studentkåren genom detta pris velat uppmärksamma min pedagogiska gärning och samtidigt lyfta fram ämnesområdet ”Utbildningsvetenskaplig kärna” (UVK) inom ämneslärarutbildningen. Men, ett pedagogiskt pris tilldelas man inte för en ensam insats. Det är i huvudsak ett gott intyg på ett lyckat kollegialt samarbete mellan lärare och framförallt mellan lärare och studenter, kommenterar Anna sin utmärkelse.

Anna undervisar inom området utbildningsvetenskaplig kärna (60 högskolepoäng), som innehåller olika kurser som ska ingå i alla lärarutbildningar. Det som skiljer våra kurser från andra lärarutbildningar i musik är att vi även inom dessa kurser har valt att fokusera lika mycket på det pedagogiska som det konstnärliga. Hon menar att det händer något i en grupp efter att man till exempel har spelat i ensemble. När kroppen bär på erfarenhets- och upplevelsebaserad kunskap, om vilka funktioner som krävs för att spela i en ensemble och bygga upp ett samarbete, är det lättare att plocka upp samma kunskap när det behövs i klassrummet, på mötet eller på kontoret.
– Vi behöver vår mentala och fysiska förankring i musiken för att kunna utveckla idéer och metoder i den utbildningsvetenskapliga kärnan. Vi har valt att utgå från principen förnyelse genom fördjupning.

Patrik Norrman arbetar heltid från och med detta läsår som språkrör för Studentkåren vid Konstnärliga fakulteten i Malmö. Ingen har tidigare haft en fast anställning på detta sätt vid Fakulteten eller vid de tre institutionerna Konsthögskolan, Musikhögskolan och Teaterhögskolan. En unik situation, således, att utveckla olika former av samarbeten både inom fakulteten men också inom Lunds universitet.

– Det händer mycket för oss i studentkåren vid konstnärliga fakulteten. I egenskap av språkrör måste jag hela tiden lyssna in mig på vad vi inom kåren kan göra för vår fakultet och våra studenter. Det finns en jättestor potential för vad vi kan åstadkomma. Det pedagogiska priset är ett pris som vi vill ge till en lärare, som verkligen förtjänar det. Vi jobbar hårt och vi förtjänar att få uppmärksamhet, säger Patrik med stolt pionjäranda i rösten och fortsätter: – Varje år finns det möjligheter för Fakulteternas studentkårer att föra fram några av sina mest framstående lärare som kandidater till detta pris.

– Det är den s k deltagarstyrda undervisningen som tilltalar mig mest, poängterar Anna. I varje undervisningssituation ska jag som lärare planera för att i lektionen investera mitt aktiva deltagande till 50% för att på de resterande 50% skapa förutsättningar så att studenterna kan investera sina 100%.  Det blir mer dynamiskt och spännande med den ansvarsfördelningen jämfört med traditionell föreläsningsform. Det handlar om att bygga relationer. Mellan mig, studenterna och ämnet. Det kan kort och gott handla om att förstå innan du blir förstådd.

På så sätt finns inte undervisningsmetoden med stort M utan alla har sin funktion och sitt syfte även sk traditionell katederundervisning. Hon brukar alltid ha tre lektionsplaneringar i beredskap och är oerhört receptiv i förhållande till studentgruppen med en strävan efter att hela tiden läsa av studenterna för att försöka få till bästa möjliga sätt att arbeta tillsammans vid varje lektionstillfälle.

– Vi vet varför studenter och elever hoppar av skolan. Både mentalt och fysiskt. Vi vet varför elever och studenter inte lär. Vi vet. En del av de saker som vi sällan diskuterar i relation till det här är värdet och vikten av det mänskliga meningsskapandet, mötet och relationsbyggandet, berättar Anna och Patrik fortsätter:

– Pedagogiken är ett ämne, som vi inom ämneslärarutbildningen utbildar inom. Därför är det jätteviktigt att lyfta fram det. Kompetenta pedagoger inom högskolan är en central fråga för den högre utbildningen och jag har varit med i en arbetsgrupp gällande det här ämnet.

Patrik tycker även att det är viktigt med fler samarbeten mellan studenter och lärare och ett mer dynamiskt lärande inom utbildningen, där både studenter och lärare bidrar för att studenternas lärande ska bli så bra som möjligt.

Anna håller med och menar att tillsammans med studenterna utvecklar vi läraryrket och yrkesrollen. De driver oss att vidareutvecklas: – Man kan säga att jag utbildar mina framtida kollegor samtidigt som vi lärare också får lära oss av studenterna, som ju är ute och undervisar i dagens skola under sin VFU (verksamhetsförlagda utbildning). Det är mötet mellan student och lärare som är själva grejen, säger Anna. En studentkår som har ett starkt engagemang utvecklar organisationen och verksamheten.

– Jag upplever att vi inom Studentkåren håller på att föda våra hjärtefrågor just nu. Vid varje konstnärlig högskola finns en sektion (Musikhögskolan, Teaterhögskolan, Konsthögskolan). Det viktiga är att det finns en samlande kraft på fakulteten, som kan driva frågor som inte bara rör den institutionsspecifika sektionen. Vi arbetar tillsammans, alla tre sektioner, med att så frön som kommer att växa sig starka. En sak är i alla fall klar. Det vi prioriterar kommer vi att satsa på med full kraft, säger Patrik. Anna bifaller och säger:

– Inom vårt team tillsammans med lärare och studenter tror vi inte på det heroiska ledarskapet. Av den här anledningen föräras det här priset också alla studenter som står ut med att det tar tid att hitta modeller och metoder för något som är i konstant förändring. Jag har ett fantastiskt arbete, där vi tillsammans försöker skapa en kreativ arbetsmiljö som stimulerar till förnyelse och nytänkande, d v s en sådan miljö som många talar om, få har sett och alla vill uppleva. En miljö där handen och tanken möts och som fysiskt och pedagogiskt visualiserar det som är våra uppdrag. Vårt gemensamma mål är att skapa en inspirerande mötesplats som i sig blir värd en resa.

OVE TORSTENSSON, text                
LEIF JOHANSSON, foto


Läs mer:
Anna Houmann fick studenternas pedagogiska pris 2016

Lunds universitets årshögtid fredagen den 29 januari 2016
Läs mer om Anna Houmann

Kort om Patrik Norrman
• Studerar på programmet Ämneslärarutbildning i musik för gymnasieskolan, inriktning instrumental/ensemble pop/rock (elbas). För två läsår sedan var han utbytesstudent en termin på Universitetet i Bologna i Italien där han fick många erfarenheter. Till hösten påbörjar han sitt femte och sista läsår.
• I maj 2016 valdes han in i styrelsen för Sveriges Förenade Studentkårer och kommer till hösten representera alla Sveriges studenter.
Stort GRATTIS till detta fantastiskt viktiga och ärorika uppdrag!