Musiklärare firade 30-årsjubiléum på Musikhögskolan

Alumner

”Tänk vad tiden går” är ett uttryck man mer och mer får användning av ju äldre man blir. Uttrycket hängde på något sätt i luften under hela tillställningen på Musikhögskolan i Malmö, lördagen den 22 augusti 2015, då det var återsamling av årskullen musiklärarstudenter antagna hösten 1985.

Det var alltså antagningsåret som var själva utgångspunkten för det imponerande firandet – 30 år! De flesta av årskullen tog sedan examen 1989 eller 1990.

En ovanligt god klassammanhållning gjorde att inte mindre än 18 personer mötte upp på Musikhögskolan denna dag, då till och med Musikhögskolans innergård befanns flöda i solsken och uppvisa vindstilla väderförhållanden.

Det blev många skratt när nulägesrapporter över vad var och en gör idag blandades med roliga, dråpliga, uppbyggande, hemska och ibland rent av pinsamma historier från utbildningstiden, som återberättades med gemensamma krafter. Ibland var det en historia i taget och ibland ekade ett flertal berättelser samtidigt mellan de fyra huskropparna A–B–C och D. Musikhögskolans innergård njöt av alla fantastiska historier samtidigt som jubilarerna mumsade på medhavd storfika.

Som huvudpunkt på eftermiddagsprogrammet stod ett körövningspass med legendariske körledaren Sven-Inge Frisk i Liljeforssalen. Många vittnade om att de än idag aldrig börjar någon körövning med sina körer utan att de tänkte på några av Sven-Inges bevingade ord ”Det är inte första slaget som är viktigt utan slaget före första slaget”. Men, programpunkten fick tyvärr ställas in, då huvudpersonen fått förhinder i sista stund. Efter fikat blev det istället rundvandring i huset för att se hur de mest publika lokalerna utvecklats under de 25 år som gått sedan alumnerna senast trampade musikhögskolegolv och nötte de vinröda stolarna i övningsrummen.

Hur lyckas man då med bedriften att samla så många människor på ett och samma ställe när de numera är så vitt spridda geografiskt. Jag frågade Katarina Sörnäs, en av initiativtagarna till träffen, om vilka metoder de använt.
– Vi har en facebook-grupp för oss musiklärarstudenter som antogs 1985. Sedan har vi hjälpts åt att leta efter de som inte är "facebookare" och ibland använt oss av sajten birthday.se. Vi lyckades att hitta nästan samtliga i årskursen, så att de kunde bjudas in. Sedan var det förstås inte alla som hade möjlighet eller lust att komma.

Någonstans mitt i allas berättelser och skratt var det så dags för obligatoriska gruppfotot.

Alumner

Bortre raden fr. vänster: Pål Svensson (Antagen till 2-ämnesutbildningen men tog examen på IE klarinett), Magnus Evertsson (Antagen till IE trombon, men tog examen på MU trombon samt musikproducentkursen), Cecilia Weissenrieder (IE cello), Erika Nilsson (Antagen till IE men tog examen på MU tvärflöjt), Kjell Klaesson (GG), Sabine (Kurz) Jönsson (Antagen till 2-ämnes, men tog examen på MU tvärflöjt), Marie (Brandt) Wilhelmsson (GG), Mari (Karlsson) Sjoeberg (2-ämnes) och Mikael Järlestrand (Antagen på IE sång men tog examen på 2-ämnes).
Främre raden fr. vänster: Steve Nilsson (Dubbelexamen: GG samt IE elbas, Gunnel Henriksson (IE tvärflöjt), Helena Wilhelmsson (2-ämnes), Lisa Livén (2-ämnes), Katarina (Torstensdotter) Sörnäs (IE piano) och Per Svensson (GG 2 år i Malmö och avslutade utbildningen med 2 år på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm).

Saknas på bilden: Sverker Eriksson (IE altfiol), som anslöt något senare efter ett tufft 400-meterslopp i benen (!) samt Eva (Danell) Lundin (2-ämnes) som dock inte sprang något lopp utan hjälpte dotter med flyttbestyr och som tyvärr även hon anlände efter fotosessionen.

För de flesta slutade sedan kvällen med en god middag på anrika restaurang Casa Mia i Malmö.

OVE TORSTENSSON
text o foto