Musiklärarpraktik i USA

USA-praktik1
Patrik Norrman (th) med kontrabaselever

Sistaårsstudenterna Patrik Norrman och Herman Arnesson på Musiklärarutbildningen, inledde terminen med lärarpraktik i USA.
– Det krävs lite arbete för att lyckas, men det går att hitta lösningar för att komma iväg, säger de uppmuntrande.

–  Vår utgångspunkt var att det skulle vara en trevlig plats att åka till. En perfekt kombination av praktik och semester. Och det som lockade oss mest var USA, berättar Patrik och Herman.

De skickade iväg förfrågningar till väldigt många platser. Men det är en rätt stor affär både för dem som ska ta emot och för dem som ska åka. Många sa nej på grund av säkerhetsrisken. Dessutom är man i USA van att utbetala lön till praktikanter och när de berättade att det inte behövdes verkade det lite udda. Men tack vare Patriks kusin Cecilia blev det slutligen ett genombrott i sökandet. Hon är gift och bosatt i Santa Clarita norr om Los Angeles, och när hon talade med rektor och lärare på sina barns skola föll allt på plats. Men då kom nästa prövning, det var absolut nödvändigt att göra ett tuberkulintest innan de fick slutgiltigt godkänt att utföra sin praktik i USA. Men att hitta någon som utför dessa test i Sverige visade sig vara nästa stötesten. De ringde runt och hänvisades vidare, allt gick i cirklar. Men till slut fick de napp, Patrik i Lund och Herman i hemstaden Falköping. – Det positiva var att vi fick veta att vi inte har turbekulos, säger de lite sarkastiskt och skrattar.

Tack vare att Patrik och Herman under hösten sökt och fått Kungliga Musikaliska Akademins stipendium, var kostnaderna för resorna täckta. Och i Santa Clarita skulle de bo hos Patriks kusin. En stad som är stolt över att kunna kalla sig en av USA:s ”Topp 10 säkraste städer”.

De två praktikveckorna tillbringade Patrik och Herman på West Creek Academy och West Ranch High School. Dessutom hann de med guidade turer på California Institute of the Arts grundat av Walt Disney och Musicians Institute i Hollywood.

– Det är svårt att sätta fingret på om det är bättre eller sämre än här hemma. Men vi kan konstatera att skolsystemet skiljer sig extremt mycket från vårt. Pedagogiken är mer traditionsenlig med elever som gör vad läraren säger. Disciplin, struktur, tydlig organisation och mycket resultatinriktad undervisning. Eleverna arbetade i smågrupper och de fungerade utmärkt både med och utan lärare. De skolor vi såg var högpresterande skolor med rangordning av eleverna, som startade om från scratch varje dag. Skoltiden var förlagd till kl 8.30 till kl 15, men utöver dessa tider var det frivilligt att vara på skolan för att studera extra från kl 7 på morgonen till kl 20 på kvällen och det var alla elever! Det var nödvändigt för att kunna söka scholarships och komma vidare.

Patrik och Herman var imponerade över många saker, samtidigt kan de tycka att det friare systemet i Sverige utvecklar eleverna på andra sätt. I USA ligger allt fokus på resultatet.

–  Det var mycket inspirerande och lärorikt att få med sig en helt annan metodik än den vi är vana vid. Som lärare framöver kommer vi att kunna hämta idéer från det vi sett i USA och kombinera med den svenska läroplanen. Vi kan verkligen rekommendera att våga söka praktik utomlands! Patrik och Herman avslutar med att de som behöver tips och goda råd är mycket välkomna att höra av sig.

Helena Linder

USA-praktik2

Herman och Patrik med sin handledare (tv)