Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ny svensk pianoantologi

Hans Pålsson

Hans Pålsson, professor i piano vid Musikhögskolan i Malmö, har sammanställt en pianoantologi med ca 60 svenska pianostycken. Tidsmässigt innehåller den verk från Johan Helmich Roman och Joseph Martin Kraus i mitten av 1700-talet till Albert Schnelzer från 2014. Det sistnämnda är ett beställningsverk av Gehrmans Musikförlag i samband med utgivningen och verket uruppfördes av Hans Pålsson i mars 2015.

Nya pianoantologin Svensk pianomusik innehåller stycken välbekanta för många pianister samt stycken eller tonsättare som på något sätt är banbrytande eller viktiga för instrumentet eller dess utövare. Här finns klassiker av Johan Helmich Roman, Wilhelm Peterson-Berger, Wilhelm Stenhammar, Ture Rangström och Lars-Erik Larsson, tillsammans med stycken av vår tids tonsättare som Victoria Borrisova-Ollas, Daniel Börtz och Albert Schnelzer.
Antologin lyfter även fram stycken av tonsättare verksamma runt förra sekelskiftet som orättvist hamnat lite i skymundan, bland dessa Valborg Aulin, Elfrida Andrée och Laura Netzel. Svensk pianomusik ges ut av Gehrmans Musikförlag.

Hans Pålsson berättar här om det digra arbetets glädjeämnen och våndor inför den stundande utgivningen.

Hur har arbetet gått till?
– Tina Sjögren, som är medredaktör på Gehrmans Musikförlag, har letat fram noter och jag har spelat dem och kommit med mina omdömen. Jag har känt till mycket av musiken, men Tina har även lyckats hitta stycken som varit okända eller bortglömda av mig.

Vad gör boken unik?
– Det är första gången det blir en riktigt fyllig pianoantologi med svensk pianomusik. De senaste utgåvorna har bara utgivits i form av små häften. I dessa tidigare antologier har det inte heller ingått några kvinnliga tonsättare. Den saken råder vi nu bot på och i denna utgåva finns både äldre och nutida kvinnliga tonsättare representerade. Bland de nutida vill jag gärna nämna Victoria Borrisova-Ollas, som liksom Albert Schnelzer gått sin kompositionsutbildning vid Musikhögskolan i Malmö.

Vad innehåller samlingen?
– Först och främst innehåller den flera kända stycken som folk känner igen och förväntar sig. Man kommer liksom inte förbi en Wilhelm Peterson-Berger, som ingår med både kända och okända stycken. Innehållet spänner från allt från enklare stycken för barn, som kan användas i pianoundervisning, till tekniskt och musikaliskt krävande stycken för professionella musiker.

Vad har inte kommit med?
– Stycken som är väldigt bra, men som skrivits av tonsättare som inte har pianot som sitt huvudsakliga instrument. Det märks att det inte blir riktigt lika bra då. Men, jag hade gärna tagit med fler verk och gjort en antologi på 800 sidor istället!

Har ni haft några urvalsprinciper att hålla er till?
– Jodå, vi har glatt konstruerat ett flertal regler för vad som ska vara med, men i slutändan har vi gjort lika många undantag. En av våra principer har t ex varit att om verket är en hel samling kortare stycken, så har vi tagit med det första stycket. Det har inte alltid varit det bästa, men vår utgångspunkt har varit att man genom första stycket ska få ”smak för” hela sviten och därefter själv känna lusten att botanisera vidare. Men som sagt, undantag har gjorts även vad gäller denna princip.
Men, det viktigast kriteriet för oss i urvalsarbetet har varit att endast ha med stycken som håller bra kvalité. Däremot har det gärna fått vara både okända eller bortglömda stycken!

Har du legat sömnlös över något?
– Ja, det har jag. Att jag inte hårdare drev linjen att få med ett stycke, som jag tyckte borde varit med, kan jag ångra idag. Gehrmans tyckte att det var för långt.

Boksläpp tisdag 20 oktober
– Jag vill också passa på att bjuda in alla pianoälskare till boksläpp på Musikhögskolan i samarbete med Gehrmans Musikförlag tisdagen den 20 oktober kl 14.00, då jag tillsammans med masterstudenterna Rebecka Elsgard och Fredrik Schützer (diplomand), bjuder på klingande smakprov ur den nya antologin. Det ser jag verkligen fram emot!

Läs mer om bokreleasen

OVE TORSTENSSON

 

pianomusik