Organisten Anders Johnsson befordras till universitetslektor

Organist Anders Johnsson

Anders Johnsson har från och med 1 december 2016 befordrats till universitetslektor i orgelspel och orgelkunskap vid Musikhögskolan i Malmö.

Med en diger meritlista och ett stort engagemang i sitt ämne är Anders Johnsson välkvalificerad för denna befordran. Han är utbildad på kyrkomusikerlinjen, i orgel och barockinterpretation vid Musikhögskolan i Malmö och tog sitt solistdiplom i orgel vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium 1999. Sedan dess undervisar Anders Johnsson i solistiskt orgelspel och orgelkunskap vid Musikhögskolan i Malmö och ansvarar för planeringen av kyrkomusikerutbildningarnas projekt, studieresor och seminarier. Han leder masterclasses, håller föredrag och bjuds in till symposier.

Vid sidan om den pedagogiska verksamheten har Anders Johnsson sedan 2000 en tjänst som organist i S:t Andreas kyrka i Malmö och framträder även regelbundet som orgelsolist vid konserter i Sverige och internationellt. Bl a har han varit solist med Helsingborgs Symfoniorkester, Malmö Symfoniorkester och Musica Vitae. Han medverkar på CD-produktioner som The Swedish Symphonic Organ, Fuga Solemnis av Franz Schmidt med MSO och Anton Bruckners orgel- och körverk med Malmö Kammarkör. Samarbetet med etablerade tonsättare har resulterat i en rad uruppföranden och verk som tillägnats honom.

Anders Johnsson är också en av landets mest aktiva orgelexperter och har haft ansvaret under mer än 15 år för upprustningen av orglarna i Malmö, däribland nybyggnadsprojekten i S:t Johannes och S:t Andreas och anlitas sedan några år för orgelinventeringen i Lunds stift. Efterhand har arbetet kommit att vidgas till att omfatta orglar i hela Sverige och ett par prestigefulla projekt i Danmark och Norge.

HELENA LINDER