Orkesterpraktik för studerande vid Musikhögskolans musikerutbildning

I veckan har ett nytt projekt och praktiksamarbete mellan Musica Vitae och Musikhögskolan i Malmö sjösatts.

Studerande vid Musikhögskolans musikerutbildning medverkar i konserten Mellan världar under ledning av Malin Broman. Programmet bjuder på musik av Britta Byström, Rebecca Clarke, Niels Gade och Arnold Schönberg.

"Att ta sitt ansvar och bidra till förutsättningar för unga musiker att utvecklas är en naturlig utökning av vår verksamhet" skriver Susanne Rydén, orkesterchef för Musica Vitae, på orkesterns blogg.

Musikhögskolan i Malmö samarbetar även med Malmö Symfoniorkester, Malmö Operaorkester och Helsingborgs Symfoniorkester om praktik för alla masterstudenter på symfoniorkesterinstrument.