Pianopedagogpris till Eva Lundgren

Eva Lundgren

Eva Lundgren har tilldelats Mai von Rosens pris år 2015 för värdefulla insatser på pianopedagogområdet. Priset är på 25 000 kr och delas ut genom Kungliga Musikaliska Akademien.

Juryns motivering lyder:
Eva Lundgren, pianopedagog och pianist med genuin kunskap och lång erfarenhet i konsten att undervisa såväl yngre som äldre elever. Evas stora kunnande och djupa intresse, i förening med hennes positiva sätt och samtidigt seriösa hållning, gör henne till en utomordentlig förebild bland pianolärare i Sverige och inte minst för de blivande pianolärare hon har utbildat och utbildar.
Detta gör Eva Lundgren till en mycket värdig mottagare av Mai von Rosens pris.

– Att få denna form av uppskattning för det arbete man gör känns väldigt stimulerande. Särskilt hedrande känns det att få detta pris, eftersom det inte är något pris man kan söka utan man blir tilldelad det, berättar Eva Lundgren, nyligen hemkommen från årets prisceremoni den 6:e maj i Kungliga Musikaliska akademiens anrika lokaler på Blasieholmstorg 8 i Stockholm.

Sixten Nordström, som var stipendieutdelare, delade samtidigt ut sex ungdomsstipendier à 7 000 kr ut till unga pianister i åldern 15–19 år. Dessa unga stipendiater gjorde även en konsert tillsammans i anslutning till ceremonin.

Musikhögskolan gratulerar Eva Lundgren till det fina priset!

OVE TORSTENSSON