Prokofiev runt sundet

Louise Gorm Nielsen, violin

Under våren ges flera diplomkonserter vid Musikhögskolan i Malmö. På söndag hör vi diplomanden Louise Gorm Nielsen när hon tillsammans med Helsingborgs Symfoniorkester under ledning av dirigent Kristiina Poska framför Sergej Prokofievs andra violinkonsert.

Louise har studerat vid Det Jyske Musikkonservatorium i Århus och Universität der Künste i Berlin och avslutar nu sin diplomutbildning vid Musikhögskolan i Malmö där hon har studerat violin för Matthew Trusler och Fredrik Burstedt.

– Jag har alltid velat spela Prokofievs andra violinkonsert med orkester, så jag är mycket tacksam för att kunna avsluta mina studier med att spela denna konsert med Helsingborgs Symfoniorkester, berättar Louise. Jag finner stor glädje i att både spela och lyssna på Prokofjevs musik. Jag älskar att musiken har många olika karaktärer, vackra melodier med en harmonisk twist blandat med udda och energiska rytmer. Det är en av de saker som gör denna violinkonsert så spännande att arbeta med. Samspelet med orkestern är oerhört viktigt i detta arbete, och det är det element som tilltalar mig mest som musiker.

På frågan om vad Louise önskar av sitt framtida musicerande svarar hon:
– Jag känner mig mest bekväm att spela i många olika sammanhang. På det sättet inspireras, utmanas och motiveras jag i mitt arbete varje dag. Jag vill fortsätta vara aktiv både som kammar- och orkestermusiker samt skapa nya okonventionella sätt att sprida klassisk musik på. Dessutom har jag drömmar om att kunna arbeta i några av de mer utsatta områden i världen där jag vet att musik kan göra en skillnad.

För den som vill finns möjlighet att höra Louise framföra violinkonserten vid ytterligare två konserter i vår, då i Malmö och Köpenhamn och tillsammans med Musikhögskolans symfoniorkester. Programmet inleds med Sven-David Sandströms Number four som är en Beethovenbearbetning där Sandström har kondenserat Symfoni nr 4 till fyra korta satser. Konserten avslutas med Edward Elgars Enigmavariationer. Sviten består av 14 variationer för orkester, som gåtfullt målar musikaliska porträtt av Elgars vänner och kollegor.

Konserterna ges:

Diplomkonsert, Louise Gorm Nielsen
23 april kl 18:00, Helsingborgs konserthus

Musikhögskolans symfoniorkester
20 maj kl 15:00, Rosenbergsalen, Musikhögskolan
21 maj kl 15:00, Tivolis konsertsal, Köpenhamn

Mer info om konserterna hittar du här http://www.mhm.lu.se/events

REBECKA LASSBO