Richard Gussing befordras till universitetslektor i piano

Richard Gussing

Richard Gussing har fr o m 1 oktober 2016 befordrats till universitetslektor i piano, gehörsspel, vid Musikhögskolan i Malmö.

Richard Gussing tog musiklärarexamen från Musikhögskolan i Malmö 1983.
Under perioden 1983–2001 hade han en tjänst på musiklinjen vid Fridhems folkhögskola, Svalöv, där han undervisade i piano, musikteori och i komposition. Dessutom arbetade han som pianolärare vid kommunala musikskolan i Höör mellan 2001–2006. Gussing har även varit verksam som klasslärare i musik i på låg- och mellanstadiet i Lund.

Richard Gussing började undervisa vid Musikhögskolan i Malmö 1993 och fick sin nuvarande tjänst 1996, där han undervisar i piano, ämnesmetodik och instudering. Under 2006–2011 var han anställd av stiftskansliet i Lund, Svenska kyrkan, som kyrkomusiker på stiftsgården Åkersberg i Höör.

Richard Gussing har verkat som musiker, repetitör, ackompanjatör och arrangör vid diverse teatrar och teaterorkestrar. Genom åren har han också arbetat mycket som pianist och ackompanjatör inom olika genrer och i olika sammanhang.

OVE TORSTENSSON