Simon Bång har spelat diplomkonsert med MSO

Simon Bång

Cellisten Simon Bång studerar sista året på diplomutbildningen vid Musikhögskolan i Malmö. Lördagen den 6 september 2014 debuterade han som solist med Malmö Symfoniorkester på Malmö Konserthus i Sinfonia Concertante av Prokofjev. Vi träffade honom för att ställa några frågor.

Ett litet smakprov https://www.youtube.com/watch?v=eoXntPAYbLk

Hur var det att spela den här diplomkonserten?
– Det var jättekul, det var härligt att få spela stycket med en professionell orkester. Samtidigt var det förstås nyttigt också. Något som överraskade mig var att orkestern lät mindre när man satt uppe på scen än vad den gör när man befinner sig ute i salongen – det har antagligen med lokalens akustik att göra.

Hur förberedde du dig inför konserten?
– Jag övade mycket fram till några veckor innan konserttillfället. Sedan trappade jag ner på övningen för att inte slita ut kroppen rent fysiskt. När det gäller förberedelser håller jag annars på och experimenterar en del med olika taktiker och olika typer av konserter kräver olika förberedelse. Men när det sedan kommer till kritan är det viktiga att ha kul och bara tänka på musiken.

Varför föll valet på Prokofjevs Sinfonia Concertante?
– Jag tycker att det är ett fantastiskt stycke med otroligt vackra klanger. Prokofjev är väldigt målande som kompositör och för mig är stycket som en bit ur en prokofjevsk sagovärld – det är lätt att visualisera musiken. Dessutom är det en stor utmaning att spela Sinfonia Concertante, då det är en av de svåraste cellokonserterna som finns.

Vilken repertoar tycker du annars om?
– Jag är just nu väldigt förtjust i Brahms, Ravel, Bloch och Haydn. Jag komponerar också själv och skriver så klart sådan musik som jag tycker om. Jag inspireras förmodligen omedvetet av det jag lyssnar på och gillar, men jag utgår inte aktivt från andra kompositörer när jag komponerar. När det gäller framtiden för cellon som instrument anser jag att den är lysande, men det behövs både karismatiska musiker med starkt scenutspel och ny repertoar som specifikt kan koppla an till samtiden.

Vad har du för framtida planer?
– Jag ska avsluta min utbildning med en kammarkonsert. Den kommer att involvera den kammarensemble som jag brukar konsertera med, Concertino Internazionale. Det kommer överhuvudtaget bli en hel del kammarmusik och solokonserter framöver, samt några konserter där jag medverkar som dirigent.

Har du några tips till den som funderar på att söka till diplomutbildningen?
– Tanken är ju att man ska arbeta som solist och kunna driva projekt när man har gått den här utbildningen. Man ska passa på att pröva på många saker för att komma underfund med vad man vill göra. Det finns en tendens att blivande musiker inte reflekterar tillräckligt över musik, utan fokus blir ofta smalt och handlar mest om instrumentet. Det är viktigt att hela tiden veta vad syftet är med det man gör och fråga sig: Vad vill jag? Varför spelar jag?