Skåne Music Award 2015 tilldelas Nina Persson

Nina Persson

Bildtext: Musikhögskolans rektor Ann-Charlotte Carlén (längst till höger) delade ut priset tillsammans med representanter för övriga instiftare, fr. v. Martin Martinsson (Musik i Syd), Magnus Månsson (Swedbank). Tvåa från vänster, pristagaren själv, Nina Persson. Fotograf: Leif Johansson

Sångerskan Nina Persson är en av Sveriges allra största rock- och popartister och förgrundsfigur i gruppen The Cardigans.

The Cardigans, Dollykollot och Motoboy stod på scenen när det nyinstiftade priset på 100 000 kr, Skåne Music Award, delades ut under en galakväll på Palladium i Malmö den 24 september. Prisets instiftare är Musik i Syd och Musikhögskolan i Malmö tillsammans med finansiären Swedbank.

– Det känns stort och fint att få det här priset och det känns bra nu när vi ska ha Malmö som ett hem igen, avslutade den till Malmö återvändande pristagaren efter kvällens alla musikaliska hyllningar.

Nina Persson och pianisten Martin Hederos avslutade sedan kvällen på scenen, då de framförde egen tolkning av Rufus Wainwrights Going to a Town, The Cardigans Lead Me Into the Night, Joan as a Police Womans Real Life och Nina Simones Dont Smoke in Bed.

Styrelsens motivering till priset:

Det är en stor glädje för styrelsen för Skåne Music Award att tilldela Nina Persson årets pris på 100.000 kr. Nina Persson är en artist med stor konstnärlig bredd och i ständig utveckling. Hon söker nya vägar för sitt konstnärskap som artist, kompositör och textförfattare. Hon verkar lika gärna i det stora formatet som popmusiker med The Cardigans som i mer intima miljöer eller som solist med symfoniorkester. Hon är en förebild för många unga musiker och hon har alltid varit en god ambassadör för Malmö och Skåne och är en framstående representant för musik från vår region.

OVE TORSTENSSON