Stipendieutdelning på Malmö Opera

Stipendium
Två av stipendiaterna, Sara Eriksson och Line Juul Andersen.

På stiftarens födelsedag, den 12 augusti, under det som i testamentet framhålls som ”solenna former”, utdelades stipendier ur Sture Wilhelmsons Stiftelse för sista gången. Tre studenter på masterprogrammet Musikdramatik-Sång, samt sångklassen vid Musikhögskolan i Malmö mottog ekonomiskt stöd från stiftelsen vid en högtidlig ceremoni med flera musikinslag i foajén på Malmö Opera. Bland annat framförde stipendiaten Sara Eriksson Mariettas Lied från Korngolds Die Tote Stadt och Line Juul Andersen sjöng Dorabellas aria ur Mozarts Così fan tutte.

Musikdramatikstudenterna Sara Eriksson, Line Juul Andersen och Torstein Fosmo erhöll vardera 30 000 kr och sångklassen 70 000 kr, vilket kommer väl till pass vid studieresor och annat. Även Malmö Operakör och Malmö Operaorkester mottog stipendier ur Sture Wilhelmsons Stiftelse vid samma tillfälle.

Sture Wilhelmsons Stiftelse har genom åren stöttat många Malmösångare. Sture Wilhelmson föddes 1917 utanför Hörby hade genom hela livet ett stort musikintresse. Han lärde sig redan som liten spela violin, men lade musikstudierna på hyllan och kom istället att utbilda sig till ingenjör. Studierna finansierade han till stor del genom att uppträda som musiker och vissångare. Sture Wilhelmson arbetade från 50-talets början fram till pensionen 1982 på Kockums. Han kände dock särskilt starkt för sång- och musikstuderanden, eftersom han själv haft det ekonomiskt svårt under sina studieår.

I sitt testamente inrättade Sture Wilhelmson 1990 en stiftelse vars mål har varit att årligen dela ut stipendier till sångare vid det som då hette Malmö stadsteater, idag Malmö Opera, och sång- och musikstuderanden vid Musikhögskolan i Malmö. Bland tidigare mottagare av större stipendier ur Sture Wilhelmsons stiftelse kan nämnas Marianne Mörck, Vivian Buczek, Lars Humble och Clas Sköld.

På grund av att stiftelses avkastning de senaste åren varit mycket låg, så låg att till och med kapitalet krympt på grund av förvaltningskostnaderna, beviljades härom året en permutation och i och med årets stipendieutdelning 2016 har de återstående medel som fanns kvar i stiftelsen delats ut.

Under utdelningsceremonin hyllades också Sture Wilhelmson på denna sin 99-årsdag och de insatser han gjort för Malmös musikliv genom stipendieverksamheten under åren. Nu avslutades alltså i och med detta stiftelsens verksamhet, men dess inverkan lever kvar på Malmö Opera, på Musikhögskolan och bland sångare som arbetar på olika håll i musiklivet – hos alla som fått stöd av musikentusiasten och Kockumsingenjören Sture Wilhelmson och hans stiftelse under alla år den existerat.

HEDVIG JALHED & STAFFAN STORM