Storm hjälper Radiokören fira 90 år!

Staffan Storm

Kompositören Staffan Storm åker till helgen till Stockholm och medverkar i Berwaldhallen med sitt nya stycke "Nachtschatten", som uruppförs när Radiokören firar 90 år!

– Nachtschatten, som betyder "nattskuggor", är ett beställningsverk av Radiokören just för detta tillfälle, berättar Staffan Storm.

Verket är ett 15 minuter långt a cappellastycke för stor kör med text av Selma Merbaum.

– Jag lämnade över det musikaliska ansvaret för stycket till dirigenten den 1:e september. Nu kan jag bara njuta av att lyssna på det färdiga resultatet. Det ser jag mycket fram emot, avslutar Staffan Storm.

Vill man lyssna på stycket, och inte råkar vara i Stockholm just då, så kommer konserten att sändas i Sveriges Radio P2, fredagen den 4 december.

Staffan Storm är anställd som universitetslektor i musikteori och komposition vid Musikhögskolan i Malmö samt som prodekan vid Konstnärliga fakulteten i Malmö.

Program i Bervaldhallen lördag 21 november 2015

Köp biljetter

Radiokören fortsätter oförtrutet sin resa in i musikens framtid, så som de alltid har gjort. Under kvällens konsert tar 90-årsjubilaren och Peter Dijkstra oss med på en resa med verk av Guo Wenjing, Sven-David Sandström, Jan Sandström och Arnold Schönberg. Och passar förstås på att uruppföra verk av tre tonsättare: Staffan Storm, Gundega Šmite och Elise Einarsdotter.
Radiokören
Peter Dijkstra, dirigent
Anders Jalkéus, värd
Wenjing: The Echoes of Heaven and Earth
S Storm: Nachtschatten (uruppförande)
S-D Sandström: Hear my prayer, Oh Lord
G Šmite: Ombré (uruppförande)
J Sandström: Biegga Luothe
Einarsdotter: I carry your heart (uruppförande)
Schönberg: Friede auf Erden
Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 30 min
Konserten sänds i Sveriges Radio P2 fredag 4 december 19:03
Konserten spelas in för TV.