Konserter med trumpetaren Per Ivarsson

Per Ivarsson
Foto: Göteborgs Symfoniker/Anna Hult

Trumpetaren Per Ivarsson avslutade sin Diplomutbildning vid Musikhögskolan i Malmö våren 2017. I höst gör han sin solo-recital i S:t Petrikyrkan den 9 oktober och under våren 2018 är han solist i Jan Sandströms Trumpetkonsert nr 2 med Malmö Symfoniorkester.

Per Ivarsson var solist på Malmö Symfoniorkesters Nalleskiva som 15-åring, och några år senare blev han orkesterns alternerande solotrumpetare. Efter 4 år i MSO provspelade han för den prestigefyllda solotrumpettjänsten i Göteborgs Symfoniker och fick den.

Per är nu 32 år, har hunnit med 7 år i GSO och ett årslångt vik som solotrumpetare i Oslofilharmonin. Vid samma tid som han fick vikariatet i Oslo, bestämde han sig för att söka till Diplomutbildningen vid Musikhögskolan i Malmö och är väldigt glad för att han gjorde det.

”Det är underbart att ha fått chansen till lektioner på den nivån, och då tänker jag inte bara på mina trumpetlektioner för Håkan Hardenberger, utan också för alla andra duktiga lärare på skolan.”

Karriärkontoret är en annan del av utbildningen som handlar om hur man marknadsför sig själv, bl a får man hjälp att skriva texter och skapa en hemsida, och det är ytterligare något som varit mycket uppskattat av Per.

”Alla som funderar på diplomutbildningen tycker jag absolut ska satsa, jag kan verkligen rekommendera det”, understryker Per. ”Förhoppningen med diplomet för min del är bara att min personliga musikaliska och instrumentala utveckling ska fortsätta, om detta sedan, genom diplomutbildningen, leder till att jag får vara solist eller annat är det för mig en bonus. Fokus ligger dock först och främst på att jag själv landar mer och mer i det jag jobbar med.”

Helena Linder