Världsdirigenten Leif Segerstam leder Musikhögskolans symfoniorkester

Leif Segerstam

Musikhögskolan i Malmö har den stora glädjen att presentera dirigenten och tonsättare Leif Segerstam, som i årets sista och största projekt leder vår symfoniorkester i två av sina egna symfonier, inramat av verk av Pjotr Tjajkovskij. Rakt igenom programmet löper Stormen som en röd tråd – en metafor för livet, kärleken och helvetet sett genom Dante, Shakespeare och Segerstam.

Musikhögskolans unga musiker får verkligen bekänna färg i mötet med den finske dirigentgiganten. Det kommer att krävas goda individuella förberedelser och mycken kollektiv sisu under konserterna vid samtliga orkesterpulter.

Kvällens mest spektakulära uruppförande är utan tvekan Segerstams, Symphony nr 254, som har en pianostämma, där det i noterna står inskrivet ”Bang the lid”, d v s Smäll med flygellocket. Maestro kommer själv att ta plats framför flygeln, varför orkestern helt enkelt får klara sig utan dirigent.

Föreställningar

FREDAG 13 MAJ: ÖPPET GENREP MUSIKHÖGSKOLAN ROSENBERGSALEN 18.00
LÖRDAG 14 MAJ: HELSINGBORGS KONSERTHUS 18.00

SÖNDAG 15 MAJ: TIVOLI KONSERTSAL 15.00

Fredag: Fri entré
Lördag: 100 kr. Med Kulturkortet 85 kronor. Ung/studerande 50 kr. Fri entré för alla abonnenter.
Söndag: Entré till Tivoli 50 DKK, fri entré till konserten

Pjotr Tjajkovskij (1840–1893)

Stormen, symfonisk dikt i e-moll, op. 18 (1864)

Leif Segerstam (f 1944) (Uruppförande)
Symfoni nr 254 ”Stormy Tempestings in between Alternatives…: NO-YES…” (2012)

Paus

Leif Segerstam  (Uruppförande)
Symfoni nr 285 ”Going On… Until… and Beyond…” (2014)

Pjotr Tjajkovskij
Francesca da Rimini, symfonisk dikt, op. 32 (1876)

Ytterligare information

Lämnas av projektledare Björn Elmgren, tel 070-248 22 00 eller utbildningsledare Anna Cronberg, tel 072-532 22 11.

Kort om Musikhögskolans symfoniorkester

Symfoniorkestern genomför runt sex projekt per år under ledning av internationellt verksamma dirigenter. Repertoaren utgörs av klassisk, romantisk och nutida musik och solisterna hämtas ur de egna leden efter provspelning. Orkestern spelar cirka 12–15 konserter per år, både på Musikhögskolan, men också på bland annat Malmö Live konserthus och Helsingborgs konserthus. Orkestern gör med ett par års mellanrum utlandsturnéer.

OVE TORSTENSSON
Enhetsledare information/konserter