Menu

Javascript is not activated in your browser. This website needs javascript activated to work properly.
You are here

Didaktiska irritationer i musiklärarutbildning : om kulturmöten och beredskap för pedagogisk utveckling

Author:
  • Eva Saether
Editor:
  • Anders Persson
  • Roger Johansson
Publishing year: 2014
Language: Swedish
Pages: 413-427
Publication/Series: Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet
Document type: Book chapter
Publisher: Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet

Abstract english

Genom reflekterande återblickar på musikpedagogiskt fältarbete i Västafrika, fokuserar detta kapitel på musikaliskt inspirerade forskningsmetoder och pedagogisk utveckling. Nyckelhändelsen är en intervju utförd i ett musikerhem i Basse, Gambia, ett samtal som får tjäna som typexempel på möjligheter i kulturellt gränsöverskridande forskning: Här tar min ”informant” rollen som medforskare, medan de 21 strängarna från hans kora spelar de ostinaton som av de intervjuade uppfattas som frågor. Svaren på dessa frågor kom i slutändan att forma min doktorsavhandling ”The Oral University”, ett inlägg i diskussionen om formellt och informellt lärande. Helt avgörande för forskningsprojektet om ”det muntliga universitetet” var det mångåriga samarbetet mellan mig själv, västerländsk forskare och musiker, och jali Alagi Mbye, musiker och vandrande bibliotek i mandinkatraditionen. Kapitlet avslutas med ett avsnitt om hur överraskningar, mellanrum och musik kan bidra till pedagogisk utveckling.

Keywords

  • Educational Sciences
  • didaktiska irritationer
  • kulturmöten
  • musikpedagogik
  • Musik

Other

Published
  • ISBN: 9789174738629
Eva Sæther
E-mail: eva.saether [at] mhm.lu.se

Associate professor

Teachers (Malmö Academy of Music)

+46 40 32 54 84

+46 73 159 05 16

x-242

Supervisor

Educational Sciences

+46 73 159 05 16