Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Tangons lockrop

Musikhögskolans tangoprojekt 2008–2014
KONSTNÄRLIGT UTVECKLINGSARBETE VID MUSIKHÖGSKOLAN I MALMÖ

Andresson Edstrand ottelid

TRIO AZUL
Håkan Andersson, Kjell Edstrand & Claes Ottelid

Utgivningsår: 2014

ISBN 978-91-981344-5-2

Pris:
125 kr (inkl moms)
118 kr (exkl moms) Statliga myndigheter betalar inte moms på 6%.
Portokostnad tillkommer. 

BESTÄLL BOK & CD

FÖRORD
Den argentinska tangon är en rik musiktradition med ökande globalt genomslag, som hittills inte haft någon given plats inom den svenska högre musikutbildningen. Det är vår förhoppning att detta projekt kan ge både legitimitet åt, och incitament för, ett steg framåt i det avseendet. / Håkan Andersson, Kjell Edstrand & Claes Ottelid

TANGOPROJEKTET – EN KORT BESKRIVNING
Det var kanske oundvikligt att tre lärare vid Musikhögskolan, som alla i varierande grad hängivit sig åt den argentinska tangon, så småningom skulle formulera ett gemensamt projekt. Dess första stora steg var en resa till Buenos Aires, som började planeras kring 2006–2007 och som genomfördes hösten 2008. Med på resan fanns då Roberto Amerise, huvudman för Musiklärarutbildningens Argentinaprojekt, ett av flera trendskapande projekt för studier i ett annat lands kultur, som i skrivande stund ligger i malpåse p g a krympande ekonomiska resurser. Amerises medverkan vid resan öppnade dörrar som annars kanske förblivit både okända och stängda.

De tre är:

Håkan Andersson, lärare i gehörslära, satslära, arrangering och komposition. Accordionist, kontrabasist, kompositör och arrangör.

Kjell Edstrand, lärare i piano, kapellmästare, kompositör och arrangör.

Claes Ottelid, lärare i gitarr, sångare, kompositör och frilansande gitarrist i flera genrer.

Buenos Airesresan, och reflektioner kring denna, har tidigare presenterats i en artikelserie i Musikhögskolans Infotidskrift och återges även i denna trycksak.

Sedan dess har emellertid projektet framskridit i olika former, varav de flesta oavlönade men också utan extern styrning. Det har således hållits ett antal konserter, med inslag av orkester, sextett-, trio-, och duokonstellationer. Tangoexperter har vid två tillfällen hållit workshop på Musikhögskolan, en gång med orkestern, en gång med sextetten. Kontakter som skapades vid resan har odlats, och nya skapats. Både orkestern och sextetten har innehållit studenter, lärare och externa intresserade musiker, vilket vi sett som ett viktigt moment av kontaktskapande. Till orkestern, som så att säga nyskapts varje år på frivillig basis, har Håkan Andersson och Kjell Edstrand skrivit nya arrangemang utifrån de omständigheter som vi bedömt oss ha i form av tillgängliga instrument. Till exempel har vi genomgående haft tillgång till träblås vilket inte är en del av en traditionell orquesta tipica, men då vår avsikt inte är att vara hundraprocentigt traditionella, utan utforskande på grundval av kreativitet och kunskap, har vi sett detta som en tillgång.

Den argentinska tangon är en mycket rik musiktradition med ökande globalt genomslag, som hittills inte haft någon given plats inom den svenska högre musikutbildningen. Detta projekt, med utångspunkten i vår egen verksamhet inom genren, kan ge både legitimitet och incitament för ett steg framåt i det avseendet.

Efter den första större tangokonserten på skolan väcktes idén om en klingande dokumentation, en CD-inspelning, och idén fick också stöd av KU-nämnden. Vi är glada över att här kunna presentera resultatet.

Malmö 29/11 2013

CLAES OTTELID

INNEHÅLL
1. Intermezzo för gitarr och orkester  (Kjell Edstrand)  4´38

2. Romance de Barrio, vals (Anibal Troilo)  2´49

3. Milonga del Angel (Ástor Piazzolla)  6´37

4. Tinta roja, tango (Sebastian Piana, Catulo Castillo)  3´25

5. Tango del Eco (Horacio Salgán)  4´18

6. Los Ejes de mi Carreta (Atahualpa Yupanqui)  2´54

7. Toda mi Tristeza (Alfredo Cosentino, Osvaldo Tarantino)  2´41

8. Coplas del Valle (Ramón Navarro)  3´46

9. In a flash (Claes Ottelid)  3´06

10. Chau Paris (Ástor Piazzolla)  3´16

11. Mi Buenos Aires, Querido (Carlos Gardel, Alfredo Le Pera)  3´16

12. Adiós Nonino (Ástor Piazzolla)  4´18

13. Corralera (Anselmo Aieta)  2´00

Sidansvarig:

SUMMARY

The tango project of the Malmö Academy of Music is one project because we choose to view it that way. Some parts of the project has received financial support: the journey to Buenos Aires, guest teachers at two occasions and the documentation that you are, in this moment, holding in your hand. The other parts: the forming of the tango ochestra and other ensembles, the writing of musical arrangements, the organisation of rehearsals and concerts and so on, has been done without money, and entirely depending on dedication and enthusiasm.

We see the journey to Buenos Aires in October of 2008 as the formal starting point of the project, though triggered by earlier initiatives and the personal tango experience of each one of us. Shortly after the journey, a series of four articles were published in the Malmö Academy of Music magazine, INFO, under the common title of I tangons värld – In the World of Tango. The articles form part of this documentation.

In the spring of 2009 we gathered a large group of students, ex-students and teachers in an ambitious attempt to make a broad presentation of the Argentinian tango at the Academy. The concert included tango orchestra with vocal and bandoneon soloists, Argentinian folklore, duo constellations such as piano/accordion, two pianos, piano/guitar, accordion/guitar, traditional repertoire as well as original compositions and poetry by argentine poet Julio Coartázar, whose poem The sidewalks of Buenos Aires henceforth has lent its name to the tango orchestra of Malmö Academy of Music: Trottoarorkestern. After the concert, which was a great success, the idea of making a documentation of the concert was proposed. The documentation that is now, five years later, completed, with the ambition to present the project as a whole.

Not five idle years, mind you. The orchestra has been resurrected each year with new students, and new musical arrangements, and we have cultivated the contact with the Buenos Aires tango organisation Tango Via whose leader, Ignacio Varchauvksy, has twice visited the academy as a guest teacher, once instructing the orchestra, at a second occasion a tango sextet consisting largely of teachers.

The Argentine project, though at the moment put on hold, due to hard economical times, is a project intending the study of the music of a foreign country/culture. Though not a direct part of the tango project, the two have several obvious points of reference and much in common. Its leader, Roberto Amerise, was the fourth participant of the Buenos Aires journey, an indispensible guide on location, who is also making a brief presentation of the Argentine Project elsewhere in this documentation.

The persons behind the Tango Project are:

Håkan Andersson: accordionist, teacher in musical theory, composer and arranger.

Kjell Edstrand: pianist, piano teacher, composer and arranger.

Claes Ottelid: guitarist, singer, guitar teacher and composer