Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Dedicated to Hans Pålsson

Tillägnat pianisten Hans Pålsson
KONSTNÄRLIGT UTVECKLINGSARBETE VID MUSIKHÖGSKOLAN I MALMÖ

HANS PÅLSSON

Utgivningsår: 2000

Pris:
80 kr (inkl moms)
75 kr (exkl moms) Statliga myndigheter betalar inte moms på 6%.
Portokostnad tillkommer.

reception [at] mhm.lu.se (BESTÄLL CD)

FOREWORDS
Den konstnärliga friheten – den åtrådda men svåråtkomliga – gestaltar sig olika för en tonsättare och en interpret. Tonsättaren har friheten att skapa ett universum av känslor, men är beroende av interpreten så länge hans musik skall gestaltas klangligt med akustiska instrument.

Interpretens uppgift och frihet är att läsa tonsättarens nottext och gjuta liv i den. Kanske ett annat liv än det tonsättaren i kompositionsögonblicket avsett, men i musik bor friheten att kunna ta olika gestalt. Nottexten är i sig en tolkning av tonsättarens vision, interpreten tolkar texten, instrument och akustik bidrar till klanggestaltningen och slutligen tolkas klangen i åhörarens hjärna. Vägen är lång mellan vision och upplevelse.

För en interpret som till största delen tolkar döda mästare är det ovärderligt att få samarbeta med levande komponister, att få samtala med upphovsmannen om den tolkning som vuxit fram ur läsandet av nottexten. Lyckas man tillfredsställa kompositören, övertyga, ger detta ett självförtroende som stärker även vid tolkandet av äldre tiders musik.

Min erfarenhet efter mer än 60 uruppföranden och samarbeten med tonsättare är att en flexibel tonsättare respekterar en interprets idéer, naturligtvis inom de gränser som pianistens konstnärliga synskärpa och moral satt upp. Ibland är tonsättarens vision rikare än instrumentets och utövarens förmåga och jag hoppas jag inte lockar till irrläror när jag hävdar att gestaltandet av klangidén kan vara viktigare än den enskilda noten och tonen.

En interpret som står inför ett uruppförande är på upptäcktsfärd in i något oöverblickbart och lockande. En värld av aldrig hörda melodier, rytmer, klanger som ibland är förföriskt söta och som andra gånger äger själva naturens dävna och råa lockelse.

HANS PÅLSSON
Professor i Piano

CONTENT
Gustaf Paulson (1898–1966)
Sonatina Opus 136 (1966)
1. Allegro moderato  4´37
2. Adagio  5´20
3. Allegro  1´51

Torsten Nilsson (1920–1999)
from Five Meditations (1968)
4. To Beatrice  2´08
5. Lucifer  1´34
6. Paradise  3´34

Gunnar Bucht (1927)
from 4 Pieces for the Pianist (1985)
7. Agitato  5´35

Gunnar Jansson (1944)
8. Lamento (1994–1996)  5´18

Daniel Börtz (1943)
Sonata (1994–1995)
9. Senza tempo e molto rubato  13´07
10. Molto lento e recitando  7´13
11. Intermezzo scherzando  2´33
12. Le tombeau  10´01

Rolf Martinsson (1956)
13. Libra Opus 36 (1995–1996)  8´09

Erland von Koch (1910–2009)
14. Episod i Vallåt (2000)

Total speltid: 76´55


This recording is the result of an artistic research project directed by Hans Pålsson and financed by the Malmö Academy of Music, Lund University, Sweden.

Recorded at Rosenbergsalen, Malmö Academy of Music
Producer: Hubert Szymczynski

Sidansvarig: