Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Musikalisk kunskapsutveckling i enskild sångundervisning: en kollaborativ fallstudie

PROJEKTLEDARE:
Fil. Dr. Karin Johansson, forskarassistent i musikpedagogik och ämnesansvarig för konstnärliga forskarutbildningen.

Projektbeskrivning:
Denna studie genomförs som en kollaborativ, longitudinell fallstudie av individuell sångundervisning på kandidatnivå och ingår i projektet Vem äger lärandet (VÄL) vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Studiens datainsamling genomfördes 2008-2010.

Mot bakgrund av relationer på kollektiv och individuell nivå mellan undervisning och yrkesliv och med fokus på undervisningssituationen följer studien (1) hur studenternas syn på sin sångaridentitet utvecklas, (2) hur läraren kan förmedla vilja och intentioner till studenterna, och (3) hur undervisningen utvecklas och förändras.
Studien bestod av kontinuerliga videoinspelningar av lektioner och beting, intervjuer, individuella skriftliga reflektioner och gruppsamtal. Samtliga medverkande deltog i analysarbetet.

Resultaten visar på intressanta motsättningar i undervisningspraktiken och på hur oskrivna regler för verksamhetens mål kan ifrågasättas, verbaliseras och förändras av både studenter och lärare. Yrkespraktik, i detta fall som kyrkomusiker med körarbete, kan fungera som en överbryggare (developmental transfer) mellan högskola och yrkesliv. Metodologiskt visar studien på hur dialog och reflektion mellan forskare, lärare och studenter kan förbättra förutsättningarna för självständigt musikaliskt lärande. Kollaborativa studier på detta område kan medverka till att utveckla kursutformning, repertoarval och målbeskrivningar.

 

 

 

Sidansvarig: