Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Galendansaren: att tonsätta och gestalta Birger Sjöbergs efterlämnade sångtexter och litterära fragment

av Sven Kristersson, professor i sång

Galendansaren

I början av 1920-talet turnerade Birger Sjöberg över hela landet och sjöng sina sånger om Frida och bodbiträdet. Han gjorde stor succé. Kort därefter skrev han romanen Kvartetten som sprängdes som såldes i stora upplagor. Sjöberg blev i ett slag en megakändis. Och för att visa att han inte bara var en underhållare gav han ut den allvarliga diktsamlingen Kriser och kransar. Men nu brydde sig varken publik eller kritiker, trots att Sjöberg själv tyckte att det var det bästa han gjort. Varför ville folk bara acceptera honom som lustigkurre? Sjöberg kände sig som en Galendansare, en sprattelgubbe som skulle dansa på publikens kommando. Han sjönk in i depression och i dog1929, bara 44 år gammal.

Efter hans död samlade de efterlevande ihop hans papper i en stor låda, full av halsbrytande litterära fragment men även virtuosa och oberäkneliga sångtexter som Sjöberg själv aldrig tonsatt, ibland med en doft av revy och kabaré.

Går det att levandegöra lådans märkliga sångtexter för en publik idag? Hur låter musiken som uppkommer? Vad händer om man använder de halsbrytande litterära fragmenten för att skapa en föreställning kring sångerna?

Detta är frågor som sångaren och kompositören Sven Kristersson undersöker i sitt experimentella forskningsprojekt Galendansaren.

Läs mer

a) Programblad: Galendansaren eller Lilla Paris Undergång
Postuma sångtexter och litterära fragment av Birger Sjöberg i tonsättning och gestaltning av Sven Kristersson
Regi: Martha Vestin

b) Forskningsrapport: Galendansaren – att tonsätta och gestalta Birger Sjöbergs efterlämnade sångtexter och litterära fragment
Sven Kristersson berättar om tankarna bakom föreställningen: hur han tonsatte texterna och övade piano och sång, hur han sammanställde helheten samt hur han jobbade med regissör och scenograf.

 

 

Sidansvarig: