Möt våra studenter

Kulturskolepedagog | Pedagogisk pågyggnadsutbildning

Hanna Åhrén

Digital musikproduktion och Sequenser

Det var när Hanna gick på musiklinjen på gymnasiet som hon fastnade för musiken på riktigt. Tidigare hade hon tagit pianolektioner på kulturskolan men nu började musiken växa för henne på allvar. I slutet av gymnasiet väcktes även hennes intresse för musikproduktion.

– Jag upptäckte snabbt att det var en väldigt mansdominerad bransch vilket först kändes motigt. Senare skapade det en vilja att visa att något annat är möjligt.

Efter studenten kände Hanna ett behov av att hålla igång musikskapandet men var inte riktigt redo för att påbörja ett helt program.

– Därför tänkte jag att fristående kurser var lagom då det inte känns för prestationsfyllt. För mig är det lättare att komma igång med att producera musik när jag har något som motiverar mig och dessa kurser har verkligen fungerat som en bra motivation.

– Dels får jag de viktiga baskunskaperna, men också mer fördjupande kunskaper i det tekniska. Min uppfattning är att det finns väldigt många regler inom musik och musikproduktion som givetvis kan vara bra, men de tenderar också att låsa människor och hämma kreativitet och nytänkande. Förmågan att våga lita på mitt eget öra och omdöme är något jag har användning för i de kurser jag läser idag.

Vad har du för framtidsplaner?

– Just nu är jag inte helt säker på om musik är det jag vill satsa på yrkesmässigt. Musiken fungerar bra som hobby för mig och kurserna gör mitt musikproducerande hemma mer givande. Därtill utvecklas jag även kreativt.

Lucas Ståhlhammar

Kyrkomusikerutbildningen

Lucas spelade gitarr och piano på kulturskolan under uppväxten. Sedan blev det musikklasser i Uppsala och gymnasiestudier vid Lilla Akademin i Stockholm.

Vilket intryck har du fått av Musikhögskolan så här långt?

– Det är en välkomnande skola med vänliga lärare och studenter. Man umgås på ett naturligt sätt även med studenter vid andra utbildningar.

Har du hunnit bekanta dig med Malmö som studentstad?

– Ja lite, men jag har valt att bo i Lund. På Laurentistiftelsens studentboende har de en kyrka där jag kan öva orgel och jag har även fått erbjudande om att arbeta extra vid gudstjänster. Jag kombinerar Malmö och storstaden med Lunds studentliv och lite lugnare puls. Det är bra att man kan ta cykeln på tåget och det går många avgångar mellan Malmö och Lund. Lika smidigt var det inte att pendla mellan Uppsala och Stockholm.

Vad har du för framtidsplaner?

– Jag kan tänka mig att läsa en master utomlands och sedan arbeta som kyrkomusiker i någon församling. Kyrkomusiker känns som ett omväxlande arbete med en blandning av orgelspel, arbete med körer och konfirmandundervisning.

Arvid Olsson

Comprovisation och Kontrapunkt-Palestrina

Arvid började ta pianolektioner redan som 6-åring, sedan var det kulturskolan som gällde. På gymnasiet gick han ett program med musikinriktning och därefter ett år på Åsa Folkhögskola innan han kom in på Musikhögskolan i Malmö. Nu läser han fristående kurser som komplement till sin kandidatutbildning med jazzinriktning.

– Jag tycker mitt program och mina fristående kurser kompletterar varandra väldigt bra. Det är kul att ha möjligheten att syssla med något som annars inte skulle ingå i min utbildning. Jag kan både ha alla fördelar med ett genomtänkt program och ta kurser lite som jag vill.

Det bästa med Musikhögskolan?

– Det bästa med min utbildning här är min huvudlärare och hans sätt att lära ut. Jag får hålla på med det jag vill, och det är en bra balans mellan att få vara fri i mitt skapande samtidigt som jag har en lärare som är bra på att handleda. En annan grej som är bra är att vi har tillgång till kompositionsstudion hela tiden. Det är väldigt generöst.

Framtidsplaner?

– Planen för mitt framtida yrkesliv är att antingen jobba som kompositör eller fortsätta plugga och forska inom musik. Men det jag planerar i det närmsta är att söka den nya masterutbildningen i musik för film och media.

Malmö som studentstad?

– Jag gillar Malmö som studentstad. Det händer mycket musikaliska saker här och det är lätt att hamna på ställen där det finns livemusik.

Jenny Nilsson

Elektroakustik

Redan som liten sjöng och spelade Jenny mycket, men det var först på musikallinjen på gymnasiet som musiken började ta över på riktigt. Studierna fortsatte med två år på jazzlinjen på Skurups Folkhögskola, en kandidatexamen i jazz och improvisation på Musikhögskolan i Malmö samt producentprogrammet “Vem kan bli producent”.

– Min kollega tipsade om kursen i elektroakustik och jag blev jättesugen. Jag gick ju på Musikhögskolan för tio år sedan och hade funderat länge på att gå någon fristående kurs inom till exempel musikproduktion. Jag älskar att lära mig nya saker och utmanar mig själv konstant.

– Vår grupp på kursen är behändigt liten och vi kommer från helt olika bakgrunder vilket öppnar upp för både personlig, musikalisk och teknisk utveckling. Vi har också en väldigt kunnig och engagerad lärare som del bjuder på sin kunskap men också på intressanta diskussioner om musikaliskt skapande.

Malmö som musikstad?

– Jag älskar Malmö som frilansande musiker. Det är precis lagom litet för att ta sig vart som helst med cykel och lagom stort för att ha ett mycket rikt kulturliv. Närheten till Köpenhamn och resten av Europa är också ett stort plus, både för enkelheten att turnera internationellt och för att det bidrar till Malmös fantastiska mångkulturella atmosfär.