Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Paulo de Oliveira

Våra alumner ⎢ Det är en kick!
För att ta reda på hur musiklärare har det, är det bästa sättet att möta dem i deras vardag. Vi har därför valt att åka till två högstadieskolor i Malmö för att ta del av två musiklärares tankar kring sitt yrke, men även för att få en glimt av hur deras vardag ser ut.

Paulo de Olivera

Vårt första stopp blir på Bergaskolan i Limhamn. Vi ska träffa Paulo de Oliveira. När vi anländer är vi något tidiga och i musiksalen pågår lektionen för fullt. Eleverna går i åttan och de spelar Bryan Adams låt Heaven. Vi får höra att det är första gången de spelar den och det är med en viss förundran som vi tänker på hur bra de spelar efter bara en gång. Paulo berättar att detta är något av det bästa med att arbeta som musiklärare.
– Det roliga är när man snabbt får effekt och att eleverna blir bättre.

Han fortsätter med att beskriva vad han anser vara det viktigaste för en lärare.
– Att vara engagerad, strukturerad och flexibel. Det är även viktigt att uppmärksamma den enskilde eleven för att skapa tillit och entusiasmera.
Paulo berättar att de flesta ungdomar lyssnar på musik och därför blir musiken en naturlig gemensam nämnare.
 – Jag tror att musik berör alla och genom musiken kan man som lärare möta ungdomar i deras värld. Ungdomar kan enkelt ta del av musik och lära sig via internet, men det kan vara bra att ha en lärare också, resonerar Paulo.

Jag tror att musik berör alla och genom musiken kan man som lärare möta ungdomar i deras värld.


Uttryckssätten i skolan är oftast att tala eller skriva. Men musiken uttrycker något annat än vad eleverna i vanliga fall är vana vid i skolmiljön.
Paulo tycker det är roligt att lära ut, men han är samtidigt tydlig med vad han förväntar sig av eleverna.
– Eleverna blir seriösa när de känner att läraren har förväntningar. Annars sänks lätt nivån. Det är därför viktigt att både våga säga ifrån och att uppmuntra elever. Men även ödmjukhet är viktigt, att som lärare våga erkänna om man gör fel.

Musiklektionerna är minst 60 minuter långa. Niorna undervisas i halvklass och alla andra undervisas i helklass. Paulo vill att musiklektionerna ska fylla elevers kunskapsluckor och lära dem att spela bra.
– Eleverna ska inte bara lära sig att spela, utan det ska även låta bra. Det är fortfarande en kick när det låter bra, säger Paulo och fortsätter:
– Även eleverna tycker det är kul när det låter bra och det är roligt att man som lärare har möjlighet att påverka. Många elever vågar inte sjunga och sedan lyckas man få dem att framträda vid en konsert. Detta är ett bevis på att man som lärare gör skillnad med sitt arbete, säger Paulo.
Intervjun avslutas med att Paulo berättar att han gärna hade undervisat i ett ämne till.
– Det hade varit skönt med variation och jag inbillar mig att det borde vara kul att ha en elev i två olika ämnen. Man är nog en vinnare av att komma ut i arbetslivet med flera ämnen. Att träffa elever i olika sammanhang är att rekommendera, både för lärarens och för elevens del.

 

Text Jessica Björck | Foto Leif Johansson
Intervjun gjordes i september 2012.

Kort om

Namn Paulo de Olivera
Utbildning  Musiklärarutbildning, inriktning IE klassisk gitarr. Läste under utbildningen in grundskola och gymnaisekompetensen (GG-kompetens).
Examen 1995
Undervisar Åk 6–9, Bergaskolan