Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Pernilla Grahn

Alumner ⎢ Positiv till att undervisa i två ämnen
För att ta reda på hur musiklärare har det, är det bästa sättet att möta dem i deras vardag. Vi har därför valt att åka till två högstadieskolor i Malmö för att ta del av två musiklärares tankar kring sitt yrke, men även för att få en glimt av hur deras vardag ser ut.

Pernilla Grahn

Efter mötet med Paulo åker vi vidare mot Oxievångsskolan där vi ska träffa Pernilla Grahn. Vi är även nu lite tidiga och när vi kliver in i deras musiksal är lektionen i full gång. Eleverna sitter i en halvmåne och de går igenom den låt som de ska lära sig. Men de hinner aldrig börja spela tillsammans. Lektionen har gått så fort att de får skjuta upp det till nästkommande lektion. Pernilla berättar senare att eleverna spelar under varje lektion och att spelningen varvas med lite musikteori. Teorin är praktiskt förankrad och kopplad till det eleverna ska spela.
– Det är viktigt att eleverna får grundläggande färdigheter i musik, men det allra viktigaste är att de känner att de kan delta och utvecklas på sin nivå och därmed få en positiv upplevelse av musiken.

”Ögonblicket när man känner att eleverna förstår är roligt, när polletten faller ner. Det är i elevers utveckling som kickarna med musikläraryrket kommer.”

Pernilla tycker att det roligaste med att vara musiklärare är att ingen dag är den andra lik och att få uppleva  elevernas utveckling.
– Ögonblicket när man känner att eleverna förstår är roligt, när polletten faller ner. Det är i elevers utveckling som kickarna med musikläraryrket kommer, säger Pernilla och fortsätter därefter med att berätta att den största utmaningen med musikläraryrket är att eleverna har olika musikaliska erfarenheter.

Pernilla beskriver sedan för oss om hur musikundervisningen på skolan har utvecklats.
– När jag började arbeta här 2003 undervisade jag varje klass i helklass, 40 minuter per vecka. Vi musiklärare ifrågasatte detta och då ändrades det till att vi skulle undervisa 20 elever per lektionstillfälle, men fortfarande i 40 minuter per vecka. Idag är det nästan alltid delade klasser och när vi har helklass är lektionerna 100 minuter långa och vi är då två lärare. Det gör att statusen på musikämnet har ökat. Men vi har tur att vår skolledning är positiv till musik, det blir enklare för oss då. För det finns många musiklärare som bara kämpar för att få undervisa i halvklass.
Oxievångskolan satsar mycket på musik och de erbjuder sina högstadieelever att läsa i en klass med musikprofil.
– Många av de som börjar i musikklassen kan inte så mycket om musik sedan tidigare, men de är intresserade och vill lära sig mer. Dessa elever ger under utbildningens gång bland annat konserter och niorna ska i år åka ut på turné, säger Pernilla.
I slutet av intervjun börjar vi tala om att undervisa i fler ämnen än musik och Pernilla berättar att hon tidigare även undervisade i SO. Hon är, precis som Paulo, positiv till att undervisa i två ämnen.
– Kontakten med eleverna var enklare och det var även skönt rent arbetsmiljömässigt med olika undervisningsmiljöer, avslutar Pernilla. |

 

Text Jessica Björck | Foto Leif Johansson
Intervjun gjordes i september 2012.

Sidansvarig:

Kort om

Namn Pernilla Grahn
Ålder 35
Utbildning Grundskolelärare Musik/Religon åk 4–9 (GL)
Examen 2003
Undervisar Åk 4–9, Oxievångsskolan