Ämneslärarutbildning i musik med inriktning mot gymnasieskolan | Instrumental ensemble | Sång genrebredd

ÄMNESLÄRAREXAMEN | 300 HÖGSKOLEPOÄNG | 5 ÅR

Denna utbildning är en instrumental- och ensemblelärarutbildning som ger dig kompetens och behörighet att undervisa i musik inom gymnasieskolan och i grundskolan, årskurs 1–9. Den ger dig även kompetens att undervisa på kultur- och musikskola.

Inriktningen vänder sig till dig som önskar studera inom ett bredare fält, såväl konstnärligt som genre- och stilmässigt, med sång som huvudinstrument. Du samarbetar musikaliskt med dina kurskamrater fritt över gränserna och du får undervisning i vokalensemble och biinstrumentensemble samt individuella lektioner på ditt huvudinstrument (sång) och piano. Du får även grundläggande undervisning i trummor och elbas samt kurser som förbereder dig för att bli en bra ensemblelärare.

Inriktningen ger dig utmärkta förutsättningar att arbeta med musikundervisning för barn och unga i både grundskola och gymnasieskola samt frivilliga skolformer såsom kultur- och musikskola, folkhögskola eller studieförbund. Du kommer att delta i flera projekt och konserter tillsammans med studenter från andra inriktningar på skolan. Genom valbara kurser och val av Ämne 2 kan du fördjupa och bredda din examensprofil.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet, Engelska 6 och Samhällskunskap 1b / 1a1 + 1a2 samt godkända antagningsprov, godkända lokala prov (spelprov) och godkända musikprov G1, G2, G3. Ytterligare behörighetskrav kan ställas beroende på senare val av andra ämnen (Ämne 2).

Viktiga datum

15 mars 2024 - Antagning.se öppnar för anmälan

15 april - Sista anmälningsdag och sista dag att ändra prioritering av dina sökta utbildningar

22 april - Inloggningsuppgifter till våra digitala system skickas ut tillsammans med kallelse till prov G2 och G3