Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Aramis Silvereke | filmkompositör

Aramis Silvereke står med en cello i handen i en fält. Foto.

Varför valde du att läsa just Komposition – Musik för film och media?

Jag har länge haft ett stort intresse för film och spel, främst för de som fokuserar på det narrativa och för med sig starka budskap eller uttryck. Efter min utbildning i USA, en Associate in Performing Arts: Musik, Klassisk Gitarr, valde jag därför att söka vidare till kompositionsutbildningar i Sverige och 2017 började jag studera en kandidat i komposition vid Örebro Universitet. Där fick jag en bra grund inom komposition som jag kunde kombinera med min bakgrund inom låtskrivande och musikproduktion. Med den kunskapen kom jag in på Masterutbildningen i Malmö.

Hur ser en normal arbetsdag ut för dig?

En normal dag för min del innebär att jag vaknar klockan sex och börjar dagen direkt med att skriva musik i min studio. Vid åttasnåret äter jag frukost, gör yoga och tar en kort bensträckare, sedan fortsätter jag i studion fram till lunch. Efter lunchen arbetar jag kanske vidare med musiken eller tar mig an något mer administrativt som att söka jobb/stipendier, ha möten eller arbeta med företaget. Vid fyra är jag fri för dagen och då ger jag mig gärna ut men ibland kanske det blir en liten stund till i studion.

Hur fick du ditt första jobb efter examen och vad arbetar du med idag?

Några av de första jobben jag fick efter examen var ett par uppdrag som min lärare erbjöd oss efter utbildningen. Sedan dess har det även trillat in en del projekt från de kontakter vi knutit inom och utanför utbildningen och idag arbetar jag med en rad olika projekt. Bland annat har jag precis skrivit en del tematik till ett långfilmsprojekt och jag har även ett par långfilmer planerade till senare i år. Under de närmsta veckorna, ska jag även bli klar med ett reklamfilmsprojekt och tre olika kortfilmer. Många av de narrativa filmerna behöver en del stråkinstrument så det kommer att bli en del inspelningssessioner också.

Vad är den största utmaningen och det roligaste i ditt jobb?

Den största utmaningen med att vara film- och mediakompositör är helt klart att du måste leverera riktigt bra musik under en hög tidspress. Lyckas du med det kommer allt att lösa sig. Samtidigt tycker jag att tidspressen och utmaningen ofta är väldigt kul, men det roligaste är ändå att skapa ny kreativ musik utifrån känslor, tematik och filosofi.

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

De kunskaperna jag fått från utbildningen använder jag varje dag, eller troligtvis varje minut av jobbet! Ibland handlar det som sagt om att vara effektiv och då är man tacksam för att man kan ett gäng knep som låter dig skapa intressant musik snabbt. Ofta handlar det också om att skapa en produkt som låter välpolerad och då kommer kunskaperna inom musikproduktion till användning. Inom kompositionsutbildningarna i Sverige får man också rik kunskap om att skriva för orkester och kammarmusiker vilket är väldigt värdefullt. På masterutbildningen i Malmö blev jag dessutom bekant med filmbranschen och fick lära mig att hantera pressade situationer, att knyta nya kontakter och att kommunicera kring musik med olika branschfolk.

Hur ser du på framtiden?

Jag ser ljust på framtiden. Min förhoppning är att jag kommer att ha en arsenal av intressanta film- och spelprojekt i bagaget. Helst jobbar jag på projekt som vill förmedla starka berättelser eller bjuda in till en gripande värld, till exempel filmer och spel som Babel, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Legend of Zelda och Shadow of the Colossus. Filmbranschen är i konstant förändring, främst när det kommer till innehållet som visas. Jag tycker det är en spännande tid att vara aktiv inom film och spel då det aldrig har skapats så mycket som nu. Utmaningen ligger nog i just det - hur sticker man ut när det finns så mycket content? Därför tror jag att vi kommer få se ännu mer film som fokuserar på kvalitet före kvantitet.

Vad skulle du vilja ge för tips till de som ska välja utbildning?

Yrket som filmkompositör är inte lätt men det är oerhört berikande för den kreativa kompositören. Om du är en person som får livskraft av musikskapandet och inte kan leva utan det är denna utbildning något för dig! För den som ska bli filmkompositör är ett stort tips att läsa på så mycket som möjligt om musikproduktion, notation, orkestrering, elektronisk musik, DAWs och plugins, inspelningsteknik samt konsumera mycket film och spel. Något annat som också hjälper mycket är om du kan definiera din egen konstnärliga sida och musikaliska estetik. Då kan du skapa en egen identitet som kompositör och det är i slutändan den som du kommer att livnära dig på.

 Läs mer om Masterprogrammet i Komposition – Musik för film och media

Fakta: Aramis

Jobbar som: filmkompositör

Utbildning:  
Master i Komposition – Musik för film och media

Tog examen: 2022