Andreas Brantelid ny lektor i cello vid Musikhögskolan i Malmö

1_brantelid3_-c-mariostaramides.jpg
Foto: Marios Taramides

Cellisten Andreas Brantelid är idag en av de mest eftertraktade solisterna från Skandinavien, och har världen över fått översvallande recensioner för sina tankeväckande tolkningar, sin högst personligt färgade klang, och inte minst med sin engagerande personlighet. I början av september tillträdde han som lektor i cello vid Musikhögskolan i Malmö.

Andreas Brantelid har framträtt över hela världen, med framstående orkestrar och dirigenter. Som exempel kan nämnas orkestrar som London Philharmonic, BBC Symphony, Netherlands Radio Philharmonic, Seattle Symphony Orchestra, Orchestre des Champs-Elysées och Scottish Chamber Orchestra.

Bland de världsdirigenter han arbetat med finns Andris Nelsons, Esa-Pekka Salonen, Philippe Herreweghe, Thomas Dausgaard och Heinrich Schiff. Han har samarbetat med artister som Gidon Kremer, Joshua Bell och Nikolaj Znaider och framträtt på festivaler som Verbier, Lockenhaus och Kuhmo.

Andreas Brantelid föddes i Köpenhamn 1987 och fick tidigt undervisning på cellon av sin far Ingemar, som var solocellist i orkestern vid Det Kongelige Teater. Andreas solistdebuterade som 14-åring med Edward Elgars cellokonsert tillsammans med Det Kongelige Kapel i Köpenhamn.

Han har vunnit flera priser och utmärkelser, bland annat var han den första skandinav någonsin som vann tävlingen Eurovision Young Musicians, som hölls i Wien 2006. Året därpå var han Danmarks Radios Symfoniorkesters ”Artist in Residence”. Trots sin unga ålder har han hunnit göra flera skivinspelningar, med bland annat Tjajkovskijs Rokokovariationer, cellokonserterna av Schumann och Saint-Saëns, såväl som kammarmusik av Chopin.

Andreas har studerat vid Musikhögskolan i Malmö för Mats Rondin, Edsberg slott för Torleif Thedéen och Musikhögskolan i Köln och Kronberg Academy för bland andra Frans Helmerson.

Link to English version