Celloprofessor Mats Rondin har gått bort

Mats Rondin

I helgen har vi drabbats av det mycket ledsamma budet att vår kollega och vän Mats Rondin hastigt och oväntat gått bort.

Mats har varit en mycket omtyckt och uppskattad lärare, sedan 2005 som professor, i cellospel hos oss vid Musikhögskolan i Malmö. Vid musikerutbildningen har han också regelbundet lett flera orkester- och kammarmusikprojekt genom åren. Bland många minnesvärda ögonblick kan nämnas hans insats vid Musikhögskolans 100-årsjubileum då han dirigerade festkonserten i Malmö Konserthus liksom härom året när han var solist med skolans orkester i Friedrich Guldas Cellokonsert. Mats var även ledamot i vår fakultetsstyrelse under innevarande mandatperiod.

Mats lämnar ett stort tomrum efter sig – både personligt hos släkt, vänner och kollegor men också professionellt som en ledande gestalt i det svenska musiklivet.

Våra varmaste tankar går till Mats familj.

En kort minnesstund kommer att hållas på Musikhögskolan i Malmö måndagen den 13 oktober kl 12.00 i Liljeforssalen.

För Konstnärliga fakulteten och Musikhögskolan i Malmö:
Staffan Storm, dekan
Ann-Charlotte Carlén, rektor