Det positiva bruset med masterstudenterna på Malmö Opera

Det positiva bruset
Dramat handlar om guden Apollo, Torstein Fosmo (sittande), jobbcoachen Kassandra, Amanda Larsson (t v) och en Fas 3:are, Line Juul Andersen (t h).

Fredagen den 28 april 2017 genomförde masterstudenterna Line Juul Andersen, Torstein Fosmo och Amanda Larsson en redovisning av vårens sceniska projekt på Malmö Opera. Inför en entusiastisk publik framfördes den satiriska enaktaren Det positiva bruset med musik av Joel Engström och libretto av Hanna Borglund.

Uppspelet inleddes med sceniskt gestaltade arior, ackompanjerade av pianisten Jan Karlsson Korp. Till tonerna av en kammarorkester bestående av musiker ur Malmö Operaorkester, ledd av dirigenten Jan Risberg, spelades sedan dramat mellan guden Apollo (Torstein Fosmo), jobbcoachen Kassandra (Amanda Larsson) och en Fas 3:are (Line Juul Andersen) upp. Det positiva bruset ställer frågor om ansvar och utanförskap, och om vad det är för ”positivt brus” som verkar dränka allt. Till grund för librettot ligger den gamla grekiska myten om Appollo och Kassandra. Studenterna har inför redovisningen arbetat intensivt på Malmö Opera med Johanna Hybinette, som stod för koreografin, och Henry Stiglund, som regisserade.

Projektet genomfördes inom ramen för Masterprogrammet i Musikdramatik-Sång och var ett samarbete mellan Musikhögskolan i Malmö, Teaterhögskolan i Malmö och Malmö Opera som möjliggjordes med medel från Elly Berggrens Stiftelse.

Masterprogrammet i Musikdramatik-Sång vid Musikhögskolan i Malmö ges i samarbete med Malmö Opera – ett nära samarbete som idag saknar motsvarighet i Sverige. Den tvååriga operautbildningen knyter an till den utbildningstradition som återfinns på de internationella operahusen, där operastudios och elevprogram är en integrerad del av verksamheten. Under läsåret 2016/2017 har studenterna även medverkat i solistroller i hyllade familjeoperan Snödrottningen på Malmö Opera.

HEDVIG JALHED
text