Det ska va tro, hopp och schlager! | Malmöfinalen av SMASK 2017 avgjord

Eine Deutsche
Aaron Lindström och Elias Jakobsson, som frontfigurerna "Von Schmask" (i röd dress") i segrarlåten "Eine Deutsche".

Lördagen den 11 mars invaderades Malmö Live konserthus av idel, ädel musikakademikeradel, d v s studerande från Musikhögskolan i Malmö, vilka bjöd upp till sång, dans, glitter och glamour när delfinalen i Malmö av SMASK 2017 avgjordes. Viss konkurrens till detta fantastiska live-evenemang fanns nog i form av SVT:s produktion Melodifestivalen, men detta hindrade inte att 1 000 förväntansfulla schlagerfans, hade bänkat sig och höll stämningen på topp i Stora konsertsalen.

Tävlingen bestod av sammanlagt sju bidrag, varav fyra gick vidare till final. Efter ett rafflande röstningsförfarande stod det klart att segrarlåten hette Eine Deutsche med Aaron Lindström och Elias Jacobsson (alias Von Schmask) som frontfigurer tillsammans med dansarna Emil Fredberg, Clara Bjerhag, Jonna Glennåker och Petter Ferneman. Tvåa kom låten Skam med sångerskan Antonia Nordström (alias Fredrika Kempegreit) och dansarna Joel Selsfors, Viktor Lundahl, Josefin Kvissberg och Matilda Westergren.

Båda finalisterna får nu äran att representera Musikhögskolan i Malmö i den stora finalen av Riks-SMASK 2017, som i år går av stapeln i Arvika lördagen den 26 maj.

Malmö har goda traditioner att försvara. Ser man SMASK i ett historiskt perspektiv innehar nämligen Malmö tillsammans med Göteborg förstaplatsen bland landets sex musikhögskolor med sju segrar i tävlingen vardera. Nu håller vi tummarna för att Malmö kan dra ifrån i toppen med segrarens starkt Tysklandsinspirerade bidrag eller varför inte låten som knep andraplatsen, som har Norge som inspirationskälla genom omåttligt populära TV-serien Skam. Båda har nämligen lika stora chanser att lyckas i Riksfinalen av SMASK 2017.

Mycket handlar ju till syvende og sist om SMAK i schlagertävlingen SMASK!

Vad är SMASK?
Sveriges MusikAkademikers Sång Kåntest (SMASK) är en årlig musiktävling i schlageranda som arrangeras av Sveriges sex musikhögskolor. Deltävlingar hålls i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro, Piteå och Arvika. Varje deltävling röstar fram en vinnare som tillsammans med tvåan får tävla i den stora riksfinalen.
Tävlingen startade 1991 när studenter vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm tröttnade på att deras bidrag till Melodifestivalen aldrig togs med. De tänkte då: ”Om melodin inte får komma till festivalen, får festivalen komma till melodin.”

SMASK-FAKTA
Årets styrelse