Diplomkonsert med Per Ivarsson

per Ivarsson

Per Ivarsson, trumpetare och diplomand vid Musikhögskolan i Malmö, ger den 5 april sin diplomkonsert på Malmö Live. Det är Jan Sandströms andra trumpetkonsert, skriven för Håkan Hardenberger, som Per Ivarsson nu har tagit upp på sin repertoar och framför tillsammans med Malmö SymfoniOrkester under ledning av Kristiina Poska.

Per Ivarsson arbetar till vardags som solotrumpetare i Göteborgs Symfoniker och undervisar i trumpet vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Säsongen 2015-2016 arbetade han som solotrumpetare i Oslo-Filharmonien och påbörjade samtidigt sina diplomstudier för professor Håkan Hardenberger vid Musikhögskolan i Malmö .

Per Ivarsson är född och uppvuxen i Malmö och började spela trumpet vid sex års ålder. Efter studier i Malmö för Olle Steimer och Björn Lovén flyttade han till Karlsruhe för högre studier för bland andra Reinhold Friedrich, Laura Vukobratovic och Edward Tarr. Åren i Tyskland var betydelsefulla på flera sätt. Per fick möjlighet att utforska många musikstilar, inklusive barockmusik på originalinstrument, samt spela i Ensemble Phoenix i Basel bland annat i flera uruppföranden av Georg Friedrich Haas. Väl tillbaka i Sverige fick Per tjänsten som alternerande solotrumpetare i Malmö SymfoniOrkester och vann några år därefter provspelningen till sitt nuvarande arbete som solotrumpetare i Göteborgs Symfoniker.

Per Ivarsson har varit solist med flertalet orkestrar och har framfört trumpetkonserter av tonsättare som Alfred Desenclos, Rolf Martinsson och Daniel Schnyder.

Ett smakprov från veckans repetitioner

Mer info om konserten på Malmö Live den 5 april