Francisca Skoogh – ny ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien

fran-2.jpg
Foto: Rickard Söderberg

Vid Kungliga Musikaliska Akademiens sammankomst tidigare i veckan invaldes fyra nya svenska ledamöter och sju utländska. En av de nya svenska ledamöterna är pianisten Francisca Skoogh, doktorand i konstnärlig forskarutbildning i musik vid Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet.

– Det känns otroligt hedrande att bli uppmärksammad på detta sätt av mina kollegor, och i sällskap med storheter som Anna Larsson, Nina Stemme, Britta Byström och vår egen professor Hans Pålsson och många, många fler, säger Francisca Skoogh.

Francisca Skoogh debuterade vid 13 års ålder och har sedan dess etablerat sig som en av Sveriges främsta konsertpianister. Francisca Skooghs talrika cd-inspelningar har fått mycket fina recensioner. Under åren har hon framträtt med dirigenter såsom Heinz Wallberg, Michail Jurovskij, Thomas Dausgaard, Joana Carneiro, Susanna Mälkki och Gianandrea Noseda. De senaste åren har hon haft ett nära samarbete med dirigenten Leif Segerstam med pianokonserter av Beethoven, Brahms och Rachmaninov i fokus. Hon har även uruppfört en rad nyskrivna verk.

– Av ledamöterna är runt trettio procent kvinnor. Som pianist bosatt i Skåne och som kvinna hoppas jag kunna belysa regionala frågor samt föra fram genusfrågor i musiklivet, något som jag tror Akademien är intresserad av att få in i arbetet, säger Francisca Skoogh.

Kungliga musikaliska akademien är en fri och oberoende akademi under kungligt beskydd. Den stiftades redan 1771 och har som främsta uppgift att dela ut priser och stipendier.

– Även om jag inte själv undervisar barn så är musikintresset hos barn, och undervisning för barn och unga viktiga frågor, säger Francisca Skoogh.

Vid Musikhögskolan i Malmö forskar Francisca Skoogh kring pianisten på scenen och kommunikationen som sker i scenögonblicket. Sedan 2008 är Francisca Skoogh också verksam på deltid som psykolog och har kombinerat sina kunskaper som psykolog med sin erfarenhet som artist i kurser och föreläsningar för musiker.

– Som konserterande pianist har jag naturligtvis mycket erfarenhet att bidra med och kanske mina erfarenheter av att ha studerat på fyra lärosäten kan komma till nytta? Som psykolog hoppas jag kunna bidra med tvärvetenskaplig kompetens som behövs i ett musikliv som lite för länge släpat efter i frågor om exempelvis psykologiska faktorers inverkan på musiker och musikers hälsa, säger hon.

Övriga nya ledamöter i Kungliga Musikaliska Akademien är docent Dan Lundberg, operasångaren Olle Persson och flöjtisten Sharon Bezaly von Bahr. Utländska ledmöter blev tonsättaren George Benjamin, sångerskan Mari Boine, violinisten Peter Herresthal, accordionisten och professorn Maria Kalaniemi, lutenisten Rolf Lislevand, gitarristen och kompositören Pat Metheny och tonsättaren Simon Steen-Andersen.