Fyra studenter från MHM nominerade till Kungl. Musikaliska akademiens Solistpris 2020

Pressbild med svartvita porträtt på alla nominerade solister för Solistpriset 2020

Fyra av våra studenter har bland tretton nominerade solister tagit sig från Kungl. Musikaliska akademiens nationella stipendier till Solistprisets uttagningsomgång den 11-12 november. Från Uttagningsomgången koras sedan tre finalister som går direkt till den direktsända finalen med Sveriges Radios Symfoniorkester den 17 januari 2020 i Berwaldhallen.

Bland de hundratals unga musiker som söker Kungl. Musikaliska akademiens nationella stipendier har i år 13 tävlande valts ut att gå vidare till uttagningsomgången i tävlingen Solistpriset. Spelordningen lottas ut.
Jury för uttagningsomgången är Kungl. Musikaliska akademiens stipendienämnd.
Uttagningsomgången går av stapeln den 11-12 november 2019 och är inte offentlig.

Finalister tillkännages via Kungl. Musikaliska akademiens hemsida någon vecka efter uttagningen.

Solistpriset är Sveriges största solisttävling inom västerländsk konstmusik och bland de nominerade finner vi våra studenter;
Malin Sjökvist, slagverk
Kristina Winiarski, cello (Alumn)
Pontus Carron, piano
Petter Hedbom, slagverk