Han avslöjar gitarrens hemliga sidor

Claes Ottelid

Claes Ottelid, musiker och gitarrpedagog vid Musikhögskolan, är just nu aktuell med boken "Gitarrhemligheter. 18 essäer om gitarrspel", som ges ut av Lunds universitet.

Claes beskriver innehållet i boken som det han själv hade velat läsa som tjugoåring, men nu istället tvingats ta reda på och formulera själv. Boken är helt enkelt en samlig matnyttig information för alla gitarrister som spelat minst tre år och som vill fördjupa sina kunskaper inom områden som t ex campanellaspel, yttersträngars egenheter, hur man bäst använder vänsterhanden och hur man kan rensa sitt spel från icke önskvärda ljud.

– Boken är resultatet av mer än fem decenniers umgänge med framför allt den klassiska nylonsträngade gitarren, men också den spanska flamencogitarren och mitt syfte med utgivningen är att knäcka några av instrumentets gåtor. Själva boken tog det tre år för mig att göra, berättar Claes.

Fokus i boken ligger på fingerspel och ackompanjeras rikligt av notillustrationer.

– Jag hade inte kunnat skriva boken när jag var fyrtio, men jag hade gärna velat läsa den som tjugoåring. Nu kände jag att tiden var mogen. Ska man få sina problem lösta gäller det att ha tålamod och att våga prova. Ju mer man spelar desto mer får man ut av det, avslutar Claes Ottelid med ett smittande leende.

Boken finns till försäljning vid Musikhögskolan till ett pris av 180 kr.

OVE TORSTENSSON

reception [at] mhm [dot] lu [dot] se (Beställ boken)