Hedersdoktor

Bilden visar ett porträtt av Gary McPherson under EAS konferensen, maj 2019 i Rosenbergssalen på Musikhögskolan i Malmö.
Gary McPherson under EAS konferensen 2019

Konstnärliga fakulteten vid Lunds universitet är mycket glad och stolt över att kunna utse professor Gary McPherson till ny hedersdoktor 2020 och på så sätt uppmärksamma hans stora insats i det internationella musiklivet inom framför allt det musikpedagogiska fältet.

Gary McPherson – fakultetens nya hedersdoktor

Professor Gary McPherson är en av världens främsta forskare och inspiratörer inom det musikpedagogiska forskningsfältet. Musikhögskolan har genom åren haft äran att ta del av hans kunskap och erfarenheter, senast vid EAS-konferensen ”The School I’d Like” i maj 2019, där han var en av keynoteföreläsarna. Under 2002-2003 var McPherson gästprofessor vid Musikhögskolan i Malmö, vilket gav forskarutbildningen ett rejält lyft och satte tydliga spår.

För närvarande verkar han som Ormond Professor och Director vid Melbourne Conservatorium of Music, University of Melbourne. Han har tidigare varit president för International Society of Music Education (ISME), och under sin tid som ledare starkt bidragit till världsorganisationens professionalisering och strategiska arbete.

Samtidigt som Gary McPherson ägnat mycket kraft åt att globalt stärka det musikpedagogiska området, har han publicerat över 200 artiklar och bokkapitel och verkar som redaktör eller medredaktör i några av de främsta vetenskapliga tidskrifterna. Hans avtryck märks särskilt i de stora volymerna utgivna vid Oxford University Press: The Oxford Handbook of Music Education (2012, 2018), The Child as a Musician: A Handbook of Musical Development (2006, 2016) och Musical Prodigies: Interpretations from Psychology, Education, Musicology and Ethnomusicology (2016).

Med sin breda kompetens och mångåriga erfarenhet av tvärvetenskapligt, internationellt arbete, kommer hans närvaro vid fakulteten komma många tillgodo, både i forskarutbildningarna och vid grundutbildningarna.

Fullständig publikationslista och sammanställning av priser och utnämningar finns här.

Gary McPherson kommer till Malmö, Konstnärliga fakulteten och Musikhögskolan i slutet av maj och installeras som hedersdoktor vid promoveringshögtiden i Lunds Domkyrka fredagen 29 maj 2020.

Ann-Charlotte Carlén, prefekt Musikhögskolan i Malmö