Konsert till minne av Ingvar Lidholm

lidholm
Foto: Mats Lundqvist

Den 17 januari hyllas en av Sveriges största tonsättare genom tiderna, Ingvar Lidholm, med en lunchkonsert på Palladium i Malmö.

I konserten medverkar lärare och studerande vid Musikhögskolan i Malmö - bland andra världscellisten Torleif Thedéen, Hans Pålsson som är en av Sveriges mest kända och uppskattade konsertpianister samt Malmö akademiska kör med flera.

– Ingvar Lidholms betydelse för det svenska musiklivets utveckling sedan andra världskrigets slut, kan knappast överskattas, säger Staffan Storm, tonsättare, universitetslektor i musikteori och komposition vid Musikhögskolan i Malmö samt prodekan vid Konstnärliga fakulteten i Malmö.

I mitten av 1940-talet var Lidholm medlem i den så kallade Måndagsgruppen, en grupp inflytelserika tonsättare, musiker och musikforskare. Målet för gruppen var ett nytt och öppnare sinne för den nutida musiken och en förnyelse av ett traditionsbundet musikliv – en förnyelse på bred front, även det pedagogiska.

– Som tonsättare fick han ett internationellt genombrott på 50-talet både med banbrytande körverk och med orkesterverk som förenade en nordisk tradition med den nya centraleuropeiska modernismens nya tekniker. Som pedagog utbildade han generationer av unga komponister och som administratör bidrog han till att bygga upp det inhemska musiklivet till en hög internationell nivå, säger Staffan Storm.

Minneskonserten arrangeras av Musikhögskolan i Malmö och Musik i Syd, Palladium Malmö.

Mer information om konserten hittar du här