Lunds universitet firade 350 år med student- och personalfest i Lundagård

Lundakarnevalen 2014

Fredagen den 15 september arrangerade Lunds universitet en stor jubileumsfest i Lundagård för studenter och anställda med drygt 7 000 anmälda.

En stor scen hade för kvällen uppförts till höger om Universitetshuset med en bildskärm, som gav extra närhet mellan de medverkande och publiken. Rektor Torbjörn von Schantz hälsade studenter och personal välkomna och därefter följde sammanlagt ett tiotal treminuters forskningspresentationer av lärare och forskare vid Universitetets olika fakulteter. Konstnärliga fakulteten företräddes av Ninni Carr, som berättade om sitt eget ämne, folkmusik, och gav några musikalisk smakprov på bockhorn och träskofiol.

Själva konserten innehöll de namnkunniga artisterna Christer Nerfont, Gunhild Carling, Magnus Tingsek, Linnea Henriksson och Ola Salo, vilka såg till att publiken värmdes upp i den annars något kylslagna höstkvällen. Det märktes tydligt att artisterna inte förväntat sig ett så starkt publikt gensvar vid "Lunds universitets firmafest", som Ola Salo uttryckte saken. Alla fem hade, förutom att vara fantastiska sångare och underhållare, även en koppling till Lund.

Själva konsertdelen avslutades vid halv tiotiden och därefter äntrade gruppen Discokollektivet scenen. Gruppen bestod av studenter från universitetets olika fakulteter och från Musikhögskolan deltog Niklas Larsson, Maja Wåhlin, Per Elofsson och Isabelle Juhlin, vilka alla studerar eller har studerat vid Musikhögskolan.

– Vi spelade gamla och nya discolåtar, berättar bandets frontfigur, sångerskan Isabelle Juhlin, som nu går sitt sista år på Musiklärarutbildningen med pop/rock-profil. Det var verkligen en helt magisk kväll på Universitetsplatsen med en entusiastisk publik, fint ljud och stämningsfull belysning. En helt fantastisk kväll att vara en del av, avslutar Isabelle Juhlin.

I det dunkla och påkostade strålkastarljuset kunde man tydligt se hur de fyra järngrodorna, av folkhumorn döpt till de fyra "fakultetsgrodorna", i Universitetsplatsens fontän log sitt allra bredaste leende. Jubileumskvällen måste ha varit en av deras bästa på länge!

OVE TORSTENSSON