Musikhögskolan får omdömet "hög kvalitet" för utbildning på forskarnivå i musik

Forskning

Universitetskanslerämbetet (UKÄ) har i enlighet med regeringens uppdrag genomfört en nationell utvärdering av utbildningar som leder till licentiat- och doktorsexamen/konstnärlig licentiat- och doktorsexamen på forskarnivå inom musik.

Det är med stor tillfredsställelse Musikhögskolan konstaterar att UKÄ beslutat ge den konstnärliga forskarutbildningen i musik – Konstnärlig licentiat- och doktorsexamen – omdömet "hög kvalitet".

Beslutet avslutas med orden:

"Programmet ger tillräcklig bredd för att göra det möjligt för doktorander att förbereda sig för både en akademisk karriär och en karriär utanför akademin. Det framgick av självutvärderingen att högskolan ser flera alternativ för doktorandernas arbetsliv efter att de har examinerats. Det faktum att doktorander oftast är erfarna professionella yrkesutövare ses av bedömmargruppen både som en tillgång och som en förutsättning för en framgångsrik doktorandutbildning."

Med utgångspunkt i bedömargruppens förslag ger UKÄ respektive utbildning det samlade omdömet "hög kvalitet" eller "ifrågasatt kvalitet". Det samlade omdömet "ifrågasatt kvalitet" innebär att UKÄ ifrågasätter lärosätets tillstånd att utfärda licentiat- och doktorsexamen/konstnärlig licentiat- och doktorsexamen inom forskarutbildningsämnet och att UKÄ efter uppföljning kommer att ta ställning till om tillstånd att utfärda dessa examina bör dras in.

Läs beslutet i sin helhet