Musikhögskolan slår ett slag för kammarmusiken

Utsptel 2017
En av konsertscenerna för kammarmusikfestivalen UTSPEL var Landstingssalen i Malmö Rådhus.

För fjärde året i rad genomförde Musikhögskolan i Malmö sin egen kammarmusikfestival – UTSPEL. På de tre konsertscenerna, Malmö Rådhus, Musikhögskolan och S:t Andreas kyrka, gavs fyra konserter under två dagar, fredag-lördag 7­­–8 april, med studenter från musiker- och kyrkomusikerutbildningarna, som formerade sig i allt från trio till kammarorkester.

På repertoaren fanns såväl kammarmusikaliska klassiker som mera sällan framförda verk.

– Jag är imponerad av den höga nivån, som studentgrupperna visade upp, berättar Rebecka Lassbo, konsertproducent vid Musikhögskolan i Malmö. Det märks verkligen att de arbetat både intensivt och lyhört tillsammans med varandra och med sina kammarmusiklärare för att nå detta fina resultat. Många av styckena är avancerade och kräver prestationer på hög professionell nivå för att musiken ska klinga väl.

– För mig personligen har det varit mycket inspirerande att få se och njuta av alla innovativa samarbeten över instrumentgränserna, t ex mellan stråk, träblås, brass, gitarr och orgel. Resultatet har blivit både spännande instrumentbesättningar och musik, som inte så ofta spelas offentligt av professionella musiker. Samtliga konserter har haft fri entré och med tanke på den höga konstnärliga nivå som presterats tycker jag att den sammanlagt trehundrahövdade publiken gjort en mycket god investering i musikalisk upplevelse lagom inför påsk, avslutar Rebecka Lassbo.

OVE TORSTENSSON