Musikhögskolans 19:e doktor i Musikpedagogik

Disputation Sverker Zadig
Fr v: bitr. handledare, Docent Viveka Lyberg-Åhlander, nyblivne doktorn Sverker Zadig samt handledaren, Prof. Göran Folkestad.

Sverker Zadig godkändes vid disputationen i Musikpedagogik, fredagen den 24 mars, med sin avhandling "Ledarna i kören. Vokala samarbeten mellan körsångare".

Musikhögskolans nittonde disputation i ämnet Musikpedagogik drog rekordpublik. Inte mindre än 150 åhörare hade bänkat sig i Lilla salen, vilket är är rekord alla kategorier, när det gäller publiktillströmning vid disputationer. Men så handlade ämnet för dagen också om körsång. Denna folkrörelse, som varje vecka lockar 600 000 människor till att samtfällt låta sina röstorgan ljuda i skönsång.

Det var en påtagligt glad och lättad Sverker Zadig, som efter juryns överläggning fick motta det glädjande beskedet att hans avhandling blivit godkänd av juryn, med Prof. Eva Saether (ordförande) i spetsen.

Stor grattis Sverker till ditt gedigna och engagerande avhandlingsarbete!

OVE TORSTENSSON