Ny professor i komposition

Bent Sørensen

Musikhögskolan är glada över att kunna hälsa Bent Sørensen välkommen till oss som professor i komposition.

Bent Sørensen är en dansk kompositör med verk inom olika genrer såsom kammarmusik, orkester, soloverk och opera. Han har arbetat med de flesta av världens ledande musiker, ensembler och orkestrar i dagens musikliv samtidigt som han hela tiden har undervisat både i Köpenhamn och som gästlärare runt om i hela världen - och i Malmö! Nu hälsar vi Bent varmt välkommen som professor hos oss på femtio procent och har passat på att ställa lite frågor för att lära känna honom bättre:

Vad utmärker dig som lärare i komposition?

-Det kan nog andra besvara bättre än jag själv, men jag tror att jag är bra på att lyssna in mig på och lyfta fram den enskilda kompositörens röst.

Hur hoppas du kunna bidra till undervisningen i komposition här i Malmö?
-Jag hoppas att jag med min undervisning kan inspirera den enskilda kompositören att hitta magin i den egna musiken och att jag kan bidra till att skapa en klass med kompositörer som inspirerar varandra och skapar en egen generation med fokus på både det konstnärliga och sociala.

Hur har din kontakt med Musikhögskolan i Malmö sett ut genom åren?
-Jag undervisade här första gången 1991 som vikarie för Hans Gefors. Sedan dess har jag regelbundet undervisat här, allra senast i januari i år.

Har du någon koppling till forskning?
-Själva kompositionsprocessen i sig innehåller forskning, men utöver det har jag arbetat med texter om specifikt inspiration och den konstnärliga skapelseprocessen, vilka jag planerar att ge ut som bok.

Vilken kompositör/er inspireras du själv av?
-Det är så många - ingen nämnd, ingen glömd.

Mer info:
Bland orkestrar som framfört Bent Sørensens musik kan nämnas New York Philharmonic, BBC Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra (portrait concert), BBC Scottish Symphony Orchestra, Munich Chamber Orchestra, Gothenburg Symphony Orchestra, Oslo Philharmonic Orchestra, Norwegian Chamber Orchestra och Danish National Radio Symphony Orchestra.

Han har komponerat verk för musiker som Leif Ove Andsnes, Martin Fröst och Tine Thing Helseth och han har varit “composer in residence” vid ett flertal festivaler.
This article in English