Peter Spissky har disputerat vid Musikhögskolan i Malmö

Peter Spissky

I oktober fick Musikhögskolan i Malmö ännu en filosofie doktor i konstnärlig forskning i musik. Den 9 oktober försvarade Peter Spissky framgångsrikt sin avhandling ”Ups and Downs, Violin Bowing as Gesture” på Inter Arts Center i Malmö.

Den musikaliska strukturen i barockmusik är baserad på dans. Barockmusiker hävdar ofta att de ska efterlikna dansare men fokuserar trots det mer på artikulering, dynamik och tempo ­– kort sagt på hur musiken ska låta. I sin avhandling har Peter Spissky valt att istället ställa sig frågan om hur musiken rör sig. Kan en violinist omvandla kroppsrörelserna hos en dansare, belysa en dramatisk handling eller uttrycka en poetisk bild genom sina kroppsrörelser?

Avhandlingen är ett viktigt verktyg för förståelse och tillämpning av den historiska informationen i musikalisk tolkning av tidig musik. I videoklipp från liveuppträdanden, repetitioner, operaproduktioner, undervisning, workshops med dansare, sångare och skådespelare, tillsammans med kritiska reflektioner, delar Peter Spissky med sig av sina experiment och upptäckter som han har fångat i den levande process som musikframställning innebär.

Peter Spissky

– Att dansa med fiolen kan se väldigt imponerande ut, men det visade sig inte vara så enkelt att kanalisera dansrörelserna i instrumentet. Den visuella uttrycksförmågan är förvisso en mycket viktig faktor i musikaliskt framförande, men att bara ”se bra ut” kan aldrig ersätta hur det låter. Att integrera dansrörelserna i det ljudande resultatet har varit en lång och fascinerande process, berättar Peter Spissky.

Sin konstnärliga del av disputationen presenterade Peter Spissky den 8 oktober i form av en konsert i Sankt Andreas kyrka i Malmö tillsammans med musiker ur Concerto Copenhagen och Camerata Øresund.

Peter Spissky är konsertmästare i Concerto Copenhagen, en orkester som idag räknas till en av Europas ledande ensembler inom tidig musik. Han leder också barockorkestern Camerata Øresund och undervisar i barockviolin vid Musikhögskolan i Malmö.

Framöver ser Peter Spissky fram emot nya spännande projekt med Camerata Øresund och i november spelar han på Stockholms Konserthus tillsammans med Orfeus Barockensemble. Utöver det väntar turnéer och inspelningar med Concerto Copenhagen och fortsatt arbete som ambassadör för att introducera barockinterpretation i moderna orkestrar.

Tack vare ekonomiskt stöd från från Sten K Johnsons stiftelse kommer Peter Spissky, med hjälp av många idéer och principer utvecklade i hans avhandling, rekonstruera och utöka den fristående kursen i barockinterpretation vid Musikhögskolan i Malmö.

Fakta
Avhandlingen "Ups and Downs, Violin Bowing as Gesture" lades fram måndagen den 9 oktober. Opponent var professor Richard Wistreich. Peter Spisskys handledare har varit Stefan Östersjö och Hans Hellsten.

Mer info om avhandlingen hittar du här
Se även http://www.upsanddowns.se